Stemmen: een radicaal ander perspectief

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed Apr 24 23:58:01 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bart,
>
> Eens, laten we de theoretische discussie stilleggen. Ik begon de
> discussie met kritische noten over het Franse kiessysteem. Ik gaf aan
> dat er een ander mogelijk kiessysteem is, wat ook in de praktijk elders
> met succes wordt toegepast, dat het vreselijke Franse dilemma
> ondervangt. Herman Beun vond het nodig daarop gelijk zijn heilige koe te
> verdedigen. Laten we het er over eens zijn dat het kiessysteem voor de
> verkiezingen van de Franse president niet deugt. Maar vooral ook dat
> [...]

Ik denk dat mijn 'delegatie' systeem ook voor verkiezingen voor 1
functie toepasbaar is, hoewel iemand natuurlijk voor een bepaalde
periode moet kunnen functioneren ook al verzwakt het mandaat iets (niet
te extreem natuurlijk).

Maar ik was eigenlijk benieuwd naar kritiek op mijn idee!

Overigens, wie de minister-president moet worden is nog volslagen
onduidelijk, gegeven dat Melkert niet echt veel steun lijkt te hebben
voor die rol.

De aandelen Balkenende stijgen op de PAM martkt (www.volkskrant.nl).

Bart