PvdA fascistisch?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Apr 22 12:58:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Ik stel het even cru om duidelijk te maken wat er aan de hand is.
Frankrijk-Nderland.

Wat is het geval? Tijdens de pauze hoor ik op Radio-1 een PvdA-tiep
commentaar geven op de nederlaag van links in Frankrijk. Wat zegt de man?
Hij roept kiezers daar en hier op om de volgende keer BETER NA TE DENKEN.

Nu even echt nadenken. Wat zegt deze schurk in wezen? Juist: ik denk beter
na dan u en daarom roep ik u op iets niet te doen dat ik slecht vind etc.
Elitisme ten voeten uit. In het dagelijks taalgebruik spreken we van een
'schoolmeesterachtige' houding. Maar bij ernstige zaken als democratische
verkiezingen is zo'n elitaire houding in wezen fascistische retoriek. De
aanname is namelijk die van een onaantastbaar domein van waaruit de
Uebermensch in burgerlijk gedaante, d.w.z. de politieke elitist, wel zal
uitmaken wat het volk moet denken. Deze houding overschrijdt dus de
dagelijkse schoolmeester. Vanuit eenzelfde houding is ons unverfroren
(wederom Duits) jarenlang neo-apartheid door de strot geduwd, onder het mom
van tolerantie en multicult. Zo van, u allen bent natuurlijk racisten, maar
wij zullen u wel helpen...

Uw eenvoudige democraat,

Henk Vreekamp, Utrecht.