2D-plaatje - Assenkruizers

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Apr 22 12:57:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste assenkruizers,

Ik heb geen tijd om die 30 stellingen van de IPPstemwijzer onderling
inhoudelijk te vergelijken op strategische consistentie, clustering en
programmatische reikwijdte. In ieder geval houdt de IPP constructie geen
rekening met de politieke praktijk en de mate waarin partijen (onafhankelijk
van de verkiezingsuitslag) zullen neigen tot compromis of koehandel/laten
vallen van eigen punten. Jammer dat alle energie in grafieken gaat zitten.

Kortom, heren, zolang ik geen voorspellende waarden vind, hoeft het allemaal
van mij niet. Ik verlang eerder naar een analyse van het tijdsgewricht
waarin de geniale inzet van Fortuyn plaatsgreep. De kwantitatieve balans van
Paars dit weekend in NRC/VK zei me ook al niks. So what! Wat moet de kiezer
er mee? Bevestiging van eigen inschatting? Echte dissonantie analyses zijn
ook altijd post hoc. Er vooraf op inspelen is leuk maar riskant. Kijk maar
naar wat zondag de verkiezingen in Frankrijk brachten! En de aanhang van
jonge migranten bij Fortuyn had toch ook niemand probabilistisch kunnen
berekenen. Want dat duidt op emancipatie, je afzetten tegen de kansloze
reactionairen in je eigen etnische groep. Kijk, het anti-autoritaire blijft
immer moeilijk meetbaar...

Kortom, beste assenkruizers, let meer op de sociaal-historische actualiteit
(prachtige contradictio in terminis). Bijvoorbeeld, welk effect heeft de
politiek van de laatste maanden (Van Boxtel en zijn 'maatregelen' voorop) om
rechts een hand toe te steken? In Frankrijk althans heeft dat er toe geleid
dat de mensen dachten dat vreemdelingenhaat kennelijk ook voor de
progressieven 'dus geoorloofd' was en ze hebben massaal rechts gestemd, in
plaats van de intussen ongeloofwaardige progressieven. Kijk, zo'n
aardverschuiving is pas achteraf te kwantificeren. Deze zegt trouwens ook
iets over de intelligentie bij de kiezer: die heeft voldoende
onderscheidingsvermogen om in wezen elitistische politici af te drogen,
politici uit het midden en links die denken dat het volk zo dom is en zonder
geheugen dat ze tijdelijke inconsistenties niet zouden door-hebben.

Henk Vreekamp, Utrecht.
-----------------------

t 19:15 21-04-02 +0200, you wrote:
> [...]
>tesamen nog geen meerderheid hebben, dan kunnen ze vanuit hun positie in
>maar liefst vier richtingen extra steun zoeken. Het lijkt me
>onwaarschijnlijk dat ze dat in meer dan een richting zullen zoeken.
>
>Politiek inhoudelijke conclusies:
>1.      Het CDA heeft de fundamentalistische veren afgeschud en is
>stevig naar het centrum opgestoomd.
>2.      De PvdA heeft haar links-radicale opvattingen van zich afgeschud
>en is stevig naar het centrum opgestoomd.
>3.      Wie had ooit gedacht dat de PvdA en het CDA zo uitwisselbaar in

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66