Schuldbekentenis

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Thu Apr 18 21:09:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 De laatste dagen heb ik veel commentaren en meningen over de
gebeurtenissen in Srebrenica gelezen. Over wel of niet aftreden van het
kabinet, wel/niet individueel/gezamenlijke schuld, doofpot bij het
leger, 7 jaar uitstellen, meent Kok het wel ...

Dat het 7 jaar heeft moeten duren is de schuld van het parlement, zij
hebben zich laten manipuleren.

Mijn conclusie is dat je niet over individueel schuld kunt spreken maar
toch zeker dat Nederland MEDE SCHULDIG is aan de gebeurtenis. Afgezien
van allerlei regeltjes en talloze mitsen en maaren, de opdracht die
Nederland heeft aangenomen was het beschermen van de Moslims. De
militairen hebben niet eens een poging gewaagd. Misschien was het wel
bluf van de kant van de Serven want echt schieten op een internationale
partij doen zelfs die criminelen niet gauw, we zullen het overigens
nooit weten.

We moeten niet in een situatie terechtkomen dat iemand 150 jaar later
alsnog schuld gaat bekennen. Ik vind het ronduit belachelijk en ook niet
kunnen dat Prins Alexander nu in Afrika schuld bekent over de slavernij.
Of dat nu Volkswagen in Duitsland alsnog moet betalen aan de joden.
Niemand onder de 65, de huidige werknemers, hebben daar ook maar iets
mee te maken gehad!

Als betaling denk ik dan aan een fors bedrag van bijv 50.000 euro x 7000
aan de vrouwen van Srebrenica.

Mvg,

Eibert van de Streek