Vraag van Raimond aan G*d

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Thu Apr 18 22:11:50 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Raimond,

Je vraag in je mail hieronder kun je het beste sturen aan Harry Mulisch.
Over die duidelijke afspraken gesproken: Men leze de Tora, bijvoorbeeld
het Boek Genesis, Hoofdstuk 6 vers 18 (Het verbond van G*d met Noach) of
Hoofdstuk 15 vers 18: “Op die sloot de HEER een verbond met Abram. Hij
zei: ‘Aan uw nakelomingen schenk Ik dit land, vanaf de beek van Egypte
tot aan de grote rivier, de Eufraat, het gebied van de Kenieten,
Kenizzieten, Kadmonieten, Hethieten, Perizzieten, Refaïeten, Amorieten,
Kanaänieten, Girgasieten en Jebusieten.’” enzovoorts en zo verder. Vraag
maar aan Harry Mulisch – die kan mooi vertellen. En een goed verhaal,
aldus Harry Mulisch, daar moeten ook altijd wat Griekse goden in, iets
met Zeus en Apollo of zo. Het mooiste verhaal is misschien wel over
Europa en de stier: Zeus vermomd als stier verkracht Europa. Hebben die
Grieken op de achterkant van een van de euromunten een beeltenis van een
stier weergegeven met daar bovenop de godin Europa. Zo had ik dat nooit
uit het oorspronkelijke verhaal begrepen: dat Europa de stier berijdt,
oftewel dat Europa op de rug van Zeus rondsjokt. Maar echt Raimond, voor
mooie verhalen moet je bij Harry Mulisch zijn. Hij kan je ook vertellen
waar je ‘Zijn Ondernemingsraad’ kunt treffen, als je die kunt treffen.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage
telefoon/fax +31(070)3608510

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wordt het nou niet eens tijd dat

die god eens bewijst dat-ie iemand is, en van zich doet spreken en een
mededeling aan alle burgers in land en wereld doet uitgaan (het moet
voor een almachtige geen moeite zijn ieder in zijn/haar eigen taal aan
te spreken, i.p.v. zich alleen te bedienen van mysterieuze of
natuurverschijnselen!)

en zich 's een keer aan allerlei vage en onduidelijke beloften te
onttrekken en duidelijke afspraken te maken, na verplichte raadpleging
van Zijn Ondernemingsraad, afspraken die duidelijk zijn zonder dat je er
een hele theologische bibliotheek voor moet doorploegen,

en als-ie dat niet van plan is, zich snel te verwijderen uit onze
leefwereld, want zo'n liefdeloze houding heb ik nog nooit gezien.

Schande!

Ergo - voor mijn eigen gemoedsrust houd ik het maar op "niet kunnen, dus
ook niet de moeite waard, c.q. niet aanwezig". Want ook daar geldt:
respect moet verdiend worden!

Groet, /raimond de tempe

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven