Waardig opstappen?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Apr 18 01:01:52 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Apr 17, 2002 at 02:18:54PM -0700, Mark Giebels wrote:
  :
  : Lastig om het vanuit hier te beoordelen, maar ik krijg toch sterk de indruk
  : dat het opstappen van Kok over het algemeen als waardig wordt beoordeeld

Beste Mark,

Ik ben blij dat je de discussie op deze lijst gaande houdt. Zelf vroeg
ik me al af hoe ik het gebrek aan bespiegelingen op de lijst over de
Srebrenica-problematiek moet plaatsen. Ik heb een enkele opmerking
gemaakt direct na de NIOD presentatie maar reacties leverde dat amper op.
Zelfs recente veelschrijver Huikeshoven wenste zijn geponeerde pacifisme
niet te verklaren en vroeg zich slechts af waarom de fractiedeur even dicht
ging. Wellicht hebben we veel vragen en geen antwoorden en licht het daar
aan, ik weet het niet.

Ik ben het met je eens dat dat predicaat 'waardig' nog best een nadere
bespiegeling verdient. Zelf zit ik bevoorbeeld nog met vragen als:
'Hoe zit het met de verhouding schuld-verantwoordelijkheid. Met name
daar waar toegezegde bescherming onthouden wordt', 'Hoe staan we tegenover
de verwijten van Faber c.s.? Legt hij de morele maatstaf voor mensen in
moeilijke situaties niet te hoog?'. Onze TK-fractie zegt: 'Het drama van
Srebrenica heeft terecht geleid tot het aftreden van het kabinet'.
Waarom zegt nu vrijwel elke fractie dat maar werd dat voor dinsdag
in het midden gelaten? Is dat staatsrechtelijk bepaald? Zoals gezegd,
ik was van mening dat Kok vrijdag al direct tot conclusies had kunnen
komen. De feiten van het NIOD waren immers eigenlijk al veel langer
bekend of in ieder geval bevestigingen van vermoedens.

  : door de Nederlandse politiek en samenleving. Dit terwijl het toch duidelijk
  : is dat Kok (samen met de PvdA en VVD fracties) 7 jaar lang een doofpot in
  : stand heeft gehouden door een parlementaire enquete te blokkeren. In 1998
  : vond ik het al een schande dat hij wederom lijsttrekker werd van de PvdA
  : vanwege de rol die Kok speelde in het Srebrenica-drama (feestvieren met
  : Dutchbat en tegenhouden parlementaire enquete).

Tja, dat Kok bij dat feestvieren was wil ik hem niet verwijten. Ik geloof
dat ie ter plekke was uit oprechte betrokkenheid met de militairen en
het feestje was toch vooral ingegeven door de legertop. Dat er indertijd
niet is besloten tot een enquete is inderdaad kwalijk maar dat moeten
denk ik de kamerfracties van destijds zich minstens zo hard aantrekken
als Kok. Het gaat immers om een 'parlementaire' enquete.

  : De man heeft het Nederlandse volk en de slachtoffers van Srebrenica 7 jaar
  : lang de waarheid onthouden om zijn eigen politieke hachje te redden. Daar
  : kan ik geen goed woord voor over hebben. Net zo min als voor de rollen die
  : Melkert en Dijkstal in dit alles spelen en hebben gespeeld.

De rollen van Melkert en Dijkstal kan ik nog niet duiden. Ook dat zal
toch echt door de enquete gewogen moeten worden (maar ja, dan hebben
we de verkiezingen natuurlijk al gehad). Zoals een zwaar punt wat mij
betreft voor die enquete ook is hoe het kan dat het begrip
'lotsverbondenheid' Den Haag niet uitkwam. Alle afspraken over commando-
lijnen daargelaten moet het toch mogelijk zijn dat er een (telefoon)-
gesprek mogelijk is tussen Den Haag en onze mensen ter plaatse en/of met
de juiste VN-mensen?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |