Kok & Srebrenica

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu Apr 18 00:45:27 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> De man heeft het Nederlandse volk en de slachtoffers van Srebrenica 7 jaar lang de waarheid onthouden om zijn eigen politieke hachje te redden. Daar kan ik geen goed woord voor over hebben. Net zo min als voor de rollen die Melkert en Dijkstal in dit alles spelen en hebben gespeeld.

Eerlijk gezegd was de essentie van het drama in alle fasen gewoon
helemaal bekend, tot en met de voorspelbare tegenzin van betrokkenen om
de vuile was buiten te hangen. Dat is van alle tijden. Niet dat ik het
goed wil praten.

Het rapport is gewoon de trigger om het ritueel op te voeren, zonder
enige consequenties overigens. Wel wat laat, toegegeven, maar een
gezonde manier om het trauma te verwerken en de distantie in tijd heeft
daartoe ook voordelen.

Hoewel Kok cum suis inderdaad amateuristisch hebben gehandeld is het de
vraag of a) competent optreden niet gewoon meevechten in het conflict op
de grond had betekend (zinloos) en b) of zonder de Nederlandse inbreng
er minder doden gevallen zouden zijn.

Tegen de beestachtigheden die daar begaan zijn was volgens mij geen
kruid gewassen, dat blijkt ook uit het doorwoekeren over langere tijd en
in meerdere conflict-haarden, ondanks de intensieve bemoeienissen van de
internationale gemeenschap. Uiteindelijk is er dan toch met groot
materieel gevochten door de NAVO (bombardementen op Servie) en gaf het
monster Milosevic gelukkig op.

Vrijwel iedereen steunde in 1993 de naieve ambitie om ter plaatse te
helpen om de stijdende partijen uit elkaar te houden. We wilden ons
gewoon niet neerleggen bij een realistische inschatting van de
(on)mogelijkheden, en zijn hard met de neus op de feiten gedrukt.

We zijn een brandend gebouw binnengegaan, maar hebben niemand kunnen
redden, en we hebben onvermijdelijk veel fouten gemaakt. Had achteraf
gezien de brandweer passief toe moeten kijken naar de ramp die zich
voltrok? Is het niet beter te pogen en te falen dan helemaal niets te doen?

Belangrijk is dat inderdaad in volledige openheid schoon schip gemaakt
wordt, en dat men integer alle lessen trekt uit de gebeurtenissen, zoals
voor een groot deel ook al gebeurd is. Srebrenica is niet voor niets
geweest.

Bart Meerdink