Wat na Paars?

Wed Apr 17 09:19:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Ik weet uit ervaring van mensen die Pim willen stemmen, simpelweg omdat ze
het zat zijn zich niet als mens behandeld te voelen, bijvoorbeeld omdat ze
betalen en geld over hebben maar gewoon op wachtlijsten geplaatst worden als
ze eens een bedreigende of het functioneren belemmerende aandoening hebben.
Zelfs als ze naar België of Duitsland kunnen begrijpen ze dat het goed fout
zit in ons landje als mensen als volgnummertje behandeld worden zelfs door
medici, verplegenden en ondersteunend personeel, waar ze menselijkheid
verwahten en nodig hebben in plaats van bureaucratische toespraken over
regeltjes en budgetjes en dergelijke.

Bij de politie ervaren ze hetzelfde. Uren wachten om aangifte te mogen doen.
Geklaag van de agenten hoe druk ze het hebben in plaats van empathie voor de
burger die niet voor zijn lol aangifte komt doen. Als deze brave burgers een
dubbeltje te weinig parkeergeld hebben betaald of hun rijbewijs eens
vergeten zijn krijgen ze een flinke boete, de overheid voert enorme
campagnes en zet veel personeel in om brave burgers op regeltjes te pakken,
maar fietsendieven en erger gaan nog steeds vrijuit.

Zo ervaren mensen op vele manieren dat een en ander op zijn kop staat in ons
landje en als dan eindelijk eens iemand vanuit het perspectief en de
belangen van burgers de knuppels in de hoenderhokken gooit dan is het toch
niet zo gek als veel van die burgers het een kans willen geven dat de brave
betalende burgers weer het uitgangspunt van beleid en praktijk worden in
plaats van procedures en regeltjes, partijbelangen, enzovoort? Of Pim het
waarmaakt is inderdaad en tweede, maar laten de gevestigde partijen
eindleijk weer eens gewoon vanuit die burgers hun perspectieven gaan praten
en op zijn minst begrip tonen voor hun frustraties in plaats van ze
paternalistisch en bestraffend te blijven toespreken en zichzelf te blijven
verschuilen achter alle partijocratische en bureaucratische onmacht.

Fritz van Rikxoort