Wat na Paars?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Apr 17 08:12:48 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste blindevinken,

Verandert de campagnelijn na de val van Kok-2? Nauwelijks, denk ik. De
geloofwaardigheid van de Paarse combinatie was reeds breed ondermijnd. Kok-2
is er niet in geslaagd om grotere private rijkdom te koppelen aan meer
publieke veiligheid en geborgenheid. Dat is de hoofdoorzaak van de opkomst
van Fortuyn. Dat verscherpte ook de blik op het wilde kapitalisme van de
coalitie.

De regering had geen aandacht voor, of voeling met de daaruit voortkomende
verscherping van de sociale tegenstellingen. Ik doel daarbij op de relatieve
verzwakking van de positie van de (professionele) middengroepen: uitbreiding
van de marktwerking schaadt hen zeer, vrkleint hun zekerheden. Statistisch
is deze ijsberg zichtbaar in de grote toename van het aantal faillissementen
in kringen van zelfstandigen in de zakelijke dienstverlening, en de
relatieve daling van het inkomen van verzorgend beroepen en de gewaarwording
daaromtrent (artsen bijv.).

Juist uit deze sociale kringen werft Fortuyn, verliest o.a. D66.

Misschien is het zinvol om vanuit deze context de campagne te wijzigen?

Henk Vreekamp, Utrecht.

Overigens blijf ik van mening dat De Graaf een waardeloos lijsttrekker is.