private school in Ned

Sat Apr 13 20:20:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad schreef over het trachten privescholen uit het Nederlandse bestel te
houden door de overheid:

>Degenen die het particulier initiatief willen verbieden en het individu
>zijn vrijheid in onze samenleving willen afnemen horen niet bij D66
>thuis.

Ik kan dit niet rijmen met eerdere uitspraken van je dat overheidsingrijpen
in het bijzonder onderwijs zouden leiden tot private scholen en dat dit een
tweedeling zou veroorzaken en dat je hier bang voor was en dat je niet die
kant op wilde gaan....
Ik wil die kant niet opgaan. maar je schrijft hierboven zelf dat dat juist
wel moet.... particulier initiatief mag niet verboden worden. wat heb je
dan tegen de particuliere scholen in Amerika? leg eens uit?

En ik snap je felle reactie niet. We hebben nu toch ook een
overheidsregeling die particuliere scholen a la Amerika geen kans geeft. De
vraag is nu of dit komt door wettelijke regelingen of dat er geen
particulier initiatief is. Ik ben niet zo op de hoogte. Wellicht bestaan ze
wel, deze particuliere scholen. Kan je me hier meer over vertellen Ad? De
volgende vraag is dat als het nu al wettelijk mogelijk is om een
particuliere school op te richten waarom dat zo weinig gebeurd hier? En mag
ik dan ook mijn eigen kinderen opvoeden etc?

Laten we eens bekijken of de risicos om Amerikaanse toestanden te krijgen
hier reeel zijn? want kennelijk is dat wel iets wat we allemaal niet
willen..... Tenminste dat meende ik eerst. En ik geloof nog steeds niet dat
Ad dat wel wil.