12 april 2002: Melkert-Fortuyn 0-1 ?

Sat Apr 13 17:55:38 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eibert schreef:
>  Ben benieuwd naar je cijfers. Ik heb jaren gewerkt bij een software
> huis waar het ziektepercentage zo rond de 3 % lag. Het bedrijf kwam al
> in de problemen als 5% van de medewerkers geen werk had. Dus als je niet
> instaat bent de ziektekosten op andere bedrijven of de overheid af te
> wentelen kun je echt niet overleven met 15% ziekte.

Ik ben eens in statistieken gedoken. Ik heb het niet echt kunnen
achtehalen. al denk ik dat de cijfers inderdaad niet 30 % kunnen zijn. Het
nadeel is dat de facilitaire dienstverlening vaak inzit bij bv de
commerciele dienstverlening... Het is gemeten voor het geheel. Dus jouw
softwarehuis met weinig percentage haalt het hogere percentage van bv
schoonmaak naar beneden.
Bij choonmaakbedrijven zal er wellicht ook een verschil zijn in het
pand/object waar je werkt. Maar daar ken ik dus wel voorbeelden van in
ieder geval redelijk lange periode veel ziekte...

> De schoonmaak branche werkt volgens mij veel met uitzendkrachten.
> Uitzendkrachten kun je er zo uitknikkeren waarna ze weer werkloos zijn.

Waarom denk je dat ze met veel uitzendkrachten werken? Omdat er veel
ziekteverzuim is. Want in principe willen ze natuurlijk vaste mensen
hebben. Ok, ook niemand wil het meer vast doen natuurlijk. Misschien dat in
het westen al bijna alleen maar uitzendkrachten gebruikt worden.
Maar vraag het de vaste schoonmakers in je werkomgeving eens.
Ik zal eens cijfers proberen te krijgen die wat harder zijn. want nu is het
meer observatie en verhalen van ze zelf. ben benieuwd of ze die cijfers
willen geven... :-)