12 april 2002: Melkert-Fortuyn 0-1 ?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Apr 13 14:24:36 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Elbert Streek wrote:
 > In het debat werd ook heel duidelijk dat er een zeer groot gat gaapt
 > tussen het beeld dat de gevestigde orde heeft van de bureaucratie en
 > wat leeft bij een (deel van) de bevolking.

Ik denk niet dat Melkert meer vertegenwoordigde dan de PvdA (en ook daar
valt op af te dingen), en zelfs de gevestigde orde is echt niet zo doof
en blind als jij suggereert.

> [...]
 > hand is. Iedere Nederlander weet donders goed dat de bureaucratie niet
 > bepaald efficient is en in feite doodziek. Bij een ziekteverzuim van
 > 15% kan ik mij niets voorstellen. Bij zo'n percentage zou een
 > particulier bedrijf in no-time failiet zijn.
 >
 > Dan de positie van D66 op het punt van bureacratie en 4e macht. I.t.t.
 > CDA en PVDA dacht ik dat D66 op dit gebied een frisse benadering had.
 > Het D66 programma staat ook vol van minder macht voor de middenveld en
 > meer macht naar de mensen zelf. Ook staat D66 voor een efficiente

Wie staat daar niet voor.

 > Maar het vreemde is dat D66 toch het paarse beleid op alle punten,
 > inclusief zorg, blijft verdedigen en met alle geweld zich afzet tegen
 > Pim F. Ook op de punten staatsinrichting en liberalisme heeft Pim F
 > het stokje overgenomen van D66 en het enige dat D66 doet is nog meer
 > gaan leunen tegen de partijen PVDA en GL die op alle 3 punten hier
 > verre van afstaan.
 >
 > Volgens mij is D66 de weg kwijt en volledig verdwaald.

Je zet hier wel een heel sombere bril op. D66 heeft natuurlijk lang niet
overal haar zin gekregen, dat is ook niet te verwachten als kleinste van
de coalitie. Nog afgezien van dat de politiek slechts gedeeltelijk grip
heeft op de doordenderende ambtenarij op de ministeries. Dus dat D66
onverkort al het paarse beleid verdedigt lijkt me sterk.

Borst heeft niet de frisse wind laten waaien in de gezondheidszorg die
wellicht nodig was. Maar dan hadden we maar een briljante rebel als
minister moeten benoemen. Wie hemelschokkende veranderingen verwacht van
iemand van 60 uit het veld zelf vergist zich deerlijk.

Pim Fortuyn is de twintigjarige (haha) rebel die overal tegenaan schopt
waar de bureaucratie het elan lijkt te verstikkken (keuze genoeg), of
waar hardnekkige problemen zijn (keuze genoeg). En vervolgens uit alle
lekkere koektrommels van alle partijen meesnoept  (keuze genoeg),
waarbij secundair is wat uitvoerbaar is of niet (ook goed passend bij
een twintigjarige, de realiteit dat komt straks wel).

Maar in 1 ding geef ik je gelijk, D66 moet zelf ook weer meer als die
twintigjarige zijn.

Bart Meerdink