Public and Private Schools, was: Afschaffing Bijzonder Onderwijs

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Apr 11 04:46:56 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad,

Je weet veel, en schrijft veel. Ik kan het niet altijd opbrengen om je
ellenlange verhalen helemaal  te doorgronden, en vraag daar nu al excuses
voor, in de wetenschap dat dat ook weer onzinnig is. Ik ga nu opzoek in die
meters tekst naar een voor mij relevant punt:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Tjerk,
>
> Je schreef:
>

> Tjerk schreef:
> "Het bijzonder onderwijs in dehuidige vorm is redelijk onzinnig, ..."
>
> Tjerk, wat vind jij eigenlijk zo onzinnig aan het huidige bijzonder
> onderwijs?

Ad,

Om wat horken tegemoet te komen, wordt ons hele financieringsstelsel van het
onderwijs daarop afgesteld: Iedere gulden die naar het openbaar onderwijs
gaat , moet ook naar het bijzonder onderwijs gaan, nodig of niet. Ad, Aan
dat soort onzin kan ik mij heel erg ergeren. Het zijn systemen, die een
jurist niet zou bedenken; dit past in de filosofie, de eigenheimers, van art
31, van Montesouri of een andere vrije variant (over de bekrompenheid ervan
ik hier nu maar niets schrijf), maar zeker over volwassen mensen die hun
kinderen willen indoctrineren met een verjaarde Paus, dogmas en axioma's,
leerstellingen van Luther, Calvijn of  iedere andere willekeurige timmerman,
en dat niet alleen voor zichzelf willen houden, maar het ook dwingend aan
anderen willen opleggen.

En dat moet ik allemaal maar goed vinden. In Rotterdam zeggen ze dan: Tieft
toch op.

Groet,

Tjerk