[Oorlogsmisdadigers?]

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Apr 11 04:16:40 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert,

Mijn Sebrenica moeheid was en is dezelfde als van Martin Bril, zoals
vandaag(gisteren dus) verwoord in zijn Volkskrantcolumn. Ik heb er ook
anderen over gehoord: het zwijgen van de regering, het lekken, en de
mediaaandacht erover, en dat alles om ons optreden belachelijk te maken, de
schuldvraag te stellen en in ieder geval vast te stellen dat we als
Nederland nergens voor deugen. Waarom doen we dat toch. Ik schreef het hier
al eerder, en Paul Rosenmoller (weet wie het zegt :-)) maakte dat
onderscheid ook: wij hebben geen schuld aan de absurde moordpartij van
Mladic op 7000 joegoslavische mannen, die Abraham als Ibrahim spelden. We
hebben ze niet kunnen beschermen, omdat de militaire uitrusting en VN
opdracht dat niet billijkte, maar waarom toch weer die zelfkastijding?

Ik denk, dat we nog eens hard moeten nadenken over het voortbestaan van het
departement van defensie, dat we moeten komen tot een parlementaire enquete,
die jij, Bert ook moet voorzitten, en dat ook de functie van ons leger
langzaamaan meer moet worden gedraaid naar Hans van Mierlo zijn concept:
Wereldwijde veiligheidspolitie. En Frank de Grave zal toch moeten aftreden,
met Pronk. Dat gebaar heeft de politiek nodig, om nog wat vertrouwen van de
man uit de straat te kunnen krijgen. Persoonlijke of strafrechtelijke
verantwoordelijkheid is daarbij niet im Frage.

Groet,

Tjerk