Srebrenica

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Apr 11 02:09:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> On Wed, Apr 10, 2002 at 06:15:30PM +0200, Henk Elegeert wrote:
>   : >
>   : > Wat mij betreft hoeft Kok het argument 'eerst verantwoording afleggen
>   : > in de kamer' niet te gaan gebruiken.
>   :
>   : Zo gemakkelijk kan hij er niet mee weg komen!!!!
>
> "er mee weg komen" suggereert toch iets teveel moreel verwerpelijk
> gedrag naar mijn smaak.

Ik had het over het afleggen van verantwoording voor de Tweede Kamer.
Vooralsnog nog niet over het gedrag van hem ten aanzien van Srebrenica
en afgewogen tegen alle andere aspecten en verantwoordelijkheden.

> Het feit dat de politiek gefaald heeft impliceert
> niet dat men laakbaar gedrag heeft vertoont. Falen is menselijk en
> ook het NIOD heeft weer erkend dat er uit humanitaire, ambitieuze
> en emotionele overwegingen is gehandeld. Dat neemt echter geenzins weg
> dat er politiek verantwoordelijkheid genomen dient te worden nu het
> nog kan, en dat Kok zich dat moet realiseren, zeker daar Voorhoeve
> al lang van het toneel is verdwenen.

Wat gaat de politiek zelf in zijn totaliteit doen geconfronteerd met de
erkenning dat falen menselijk is?
Vooral in situaties waarin dat (zeer) onwenselijk is?

> Overigens hoef ik het geroep om aftreden van de SP niet te horen. Die
> lui wensen zelf nooit vuile handen te maken internationaal.

Hun goed recht, maar ontslaat hen niet van het nemen van
verantwoordelijkheid.

> Wat dat
> betreft sta ik volledig achter Koks recentelijke verontwaardiging
> bij zijn aanvaring met Marijnissen.

Ik had het over de verantwoordelijkheid los van of je wel of geen vuile
handen wilt maken.
Het gaat hier ook om de verantwoordelijkheid van de politiek.

Henk Elegeert