Public and Private Schools, was: Afschaffing Bijzonder Onderwijs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Apr 10 09:31:59 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 03:14 10-04-2002 +0200, Tjerk Jouwstra wrote:

>en Hein zijn dwarse karakter zit niet in
>zijn bijzonder onderwijs, maar in zijn genen, lurven of hurken.

Nee, makker, fout. In de jaren vijftig keken wij, Vrije Schoolkinderen, meewarig naar onze leeftijdgenootjes in de de openbare scholen. Stram in het guild staand op het schoolplein. Rijtjes opdreunend. Strenge meesters en meesteressen die hen hardhandig disciplineerden. Onze leraren zeiden ons dan: kijk, daar krijg je geestelijk doodgeslagen mensen van. Daar wordt de geest niet geprikkeld maar platgeslagen. En ja, dat begrepen we toen al, ook al waren we acht of negen jaren oud.

Tjerk, nu even serieus: je stelt dat gestelijke vrijheid een genetische zaak is. Nature, en geen nurture. Dat ben ik niet met je eens. De onderwijsvorm waarin de jonge mens tot wasdom komt is uitermate bepalend voor de latere attitude, de latere vermogens, de geestelijke capaciteiten. Er zit zeker een nature-element in, maar die is naar mijn smaak minder dan dertig procent.

Nu heb ik een belangrijk tegenargument tegen mezelf: ook in het bijzondere onderwijs wordt en werd er gedrild en gesciplineerd. Op grote schaal. Het bijzondere onderwijs an sich garandeert  absoluut niet fdat kinderen vrij en creatief worden (iets waarvoor ik sta).

Maar de bottomline is: ouders, leerkrachten en eventuele deskundigen moeten de vrijheid hebben en houden een onderwijssysteem in te voeren en te ontwikkelen op basis van hin levensbeschouwelijke overtuigingen. Dát is vrijheid. Dat je daardoor een stimulerende vrije school én een represseieve moslimschool kan krijgen, een inspirerende kees boeke school én een verstikkende zwarte kousenschool (prot chr), dat zit in de game.

Maar die vrijheid geeft ons burgers de gelegenheid zelf te kiezen. Zelf vorm te geven. Zelf te sturen. En dat is iets dat D66 met ontblote tanden dient te verdedigen tegenover de regelneven uit Zoetermeer.