Afschaffen bijzonder onderwijs

Hans Hulst hans.hulst at PLANET.NL
Wed Apr 10 10:05:11 CEST 2002

Hein schreef:

>Maar kom nou niet aan die vrijheid van dat bijzondere onderwijs. Dan krijg je dat hele geklier weer tussen liberalen en religieuzen, tussen conservatieven en vrijzinnigen. Dan gaan we hondered jaar achteruit.

Honderd jaar terug was de maatschappij nog niet zo geseculariseerd als hij nu is. Het gedonder zal dus minder zijn dan toentertijd. Dat neemt niet weg dat Van Boxtel net iets te vroeg was met zijn uitspraken.  (regeren is vooruitzien!) Over tien jaar kraait er geen haan meer naar het dichtdraaien van de subsidiekraan.

>Zelf kom ik gedeeltelijk van een Vrije School en van een Vrijznnig Christelijke school, en ik ben blij dat er die vrijheid was. Als ik op een standaard openbare school had gezeten was ik een aangepast gediciplineerd in de pas lopende vierkant denkende brave burger geweest. Nu ben ik een eigenwijze etter met een dwarse mening die zielsveel van vrijheid houdt. En dat alles dankzij het bijzondere onderwijs. Mooi he.

Zelf heb ik als jongeman onderwijs gevolgd op openbare scholen. Ik ben echter allesbehalve gedisciplineerd en vierkant denkend. Eigenwijs ben ik trouwens wel. Hoewel ik aarzel om mezelf een etter te noemen...

Het lijkt me wat ver gaan om het ontwikkelen van al deze bewonderenswaardige menselijke eigenschappen toe te schrijven aan het volgen van lessen op de school met den bijbel.

Groet,

Hans.