kinder ic bedden

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Wed Apr 10 00:28:44 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Goed, ik geef toe dat ik het onderstaande jargon niet helemaal kan
volgen maar ik begrijp uit dit verhaal dat jij als kern van het probleem
ziet "de communistisch getinte centraal geleide planeconomie".
Ik heb Nederland altijd al gezien als het enige land waar het
communistische model op een aantal terreinen een echt succes was maar
ook hier gaat het tenslotte fout. Hetzelfde kun je zeggen van de woningbouw.

Dat van de nominale premie begrijp ik in dit verband niet. Het blijft
mij onduidelijk waarom niet gewoon, net als bij onderwijs, alles uit de
belasting betalen. Gezondheidszorg is per definitie onbetaalbaar voor de
minder draagkrachtigen, zie VS. We laten zelfs mensen met minimum loon
belasting betalen maar dat is ook vrij onzinning omdat we dat daarna
weer moeten compenseren met allerlei subsidies op zorg, wonen en
onderwijs (iets voor een volgende belasting herziening).

Wat D66 nu precies in heldere simpele woorden wil is mij niet precies
duidelijk.
Klopt het dat:

0) wie bepaalt budget               -> overheid
1) innen geld                            -> belasting dienst
2) uitgeven geld                        -> zorg verzekeraars
3) uitvoering                             -> publieke instanties en
particuliere markt
4) wie controleert de kwaliteit   -> overheid
5) wie bepaalt hoeveel geld naar welke zorg gaat -> ???
6) wie bewaakt de efficiency     -> ???
7) kiezen van benodigde hulp     -> patient zelf

- wie controleert de zorg verzekeraars (zij krijgen veel macht)
- politici zullen het niet kunnen laten om zich toch te bemoeien met
aantal bedden voor ziekte x
- hoe bevorder je efficiency?