Pacifisme

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Apr 10 01:00:59 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  : REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
  :
  :  Ik ben geen pacifist maar het leger afschaffen vind ik wel iets om
  : serieus te overwegen want
  : a) de laatste 200 jaar hebben ze niets gepresteerd: Napoleon en Hitler
  : liepen er gewoon overheen
  : b) belgie en indonesie hebben we niet kunnen behouden (niet dat ik dat
  : overigens zou willen)
  : c) en achteraf blijkt dat het leger misbruikt is door politici voor
  : onduidelijke doelen

Drie wat mij betreft oneigenlijke argumenten. a & b geen uit van een
traditionele taakstelling die voor het Nederlandse leger niet echt
meer reeel is. We hebben ons hervormde beroepsleger nu voor door
de internationale gemeenschap gedragen operaties. In reden c wordt
het leger afgerekent op zaken waar de politiek faalt. Dat is nu net
de houding waardoor menig dutchbatter nu met een complex zit.

Met vriendelijke groet,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |