Afschaffen bijzonder onderwijs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Apr 10 00:28:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:05 09-04-2002 +0200, hans.hulst at planet.nl wrote:

>Natuurlijk heb je gelijk als je de vrijheid om te geloven en het geloof te onderwijzen met hand en tand wilt verdedigen. Maar kan dit niet in een onderwijssysteem waarin het bijzonder onderwijs het zonder staatssteun moet doen?

Nee. dat gaat niet. Die hele strijd hebben we al gevoerd in de negentiende, begin twintigste eeuw. Waarom het accoord van 1917 openbreken? Moderneisering van het onderwijs is een uitskend idee, en de bijzondere scholen met ietwat dwang ertoe zetten de deuren open te zetten voor óók allochtone kinderen: een goed D66 punt.

Maar kom nou niet aan die vrijheid van dat bijzondere onderwijs. Dan krijg je dat hele geklier weer tussen liberalen en religieuzen, tussen conservatieven en vrijzinnigen. Dan gaan we hondered jaar achteruit.

Zelf kom ik gedeeltelijk van een Vrije School en van een Vrijznnig Christelijke school, en ik ben blij dat er die vrijheid was. Als ik op een standaard openbare school had gezeten was ik een aangepast gediciplineerd in de pas lopende vierkant denkende brave burger geweest. Nu ben ik een eigenwijze etter met een dwarse mening die zielsveel van vrijheid houdt. En dat alles dankzij het bijzondere onderwijs. Mooi he.