De volgende 2-de kamer verkiezingen, over 2 jaar.

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Tue Apr 9 23:47:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> [...]
>

> Dat ben ik met je eens. Feit is echter dat het kabinet en met name ook de
> minister president momenteel onevenredig veel macht hebben (voor benoemde
> functionarissen). Het is dan ook hoogst merkwaardig dat het
> Nederlandse volk
> en de meeste (democratische?) partijen dat zomaar accepteren. Zo is er
> weinig steun voor een gekozen MP. En keer op keer maak ik me kwaad (oa op
> deze lijst) over het niet uitvoeren van door het parlement aangenomen
> moties
> door een benoemde entiteit (het kabinet). Maar zelfs binnen D66 zijn

Zit het probleem niet veel meer in het parlement zelf? De macht die de
regering nu heeft is in principe de vrijheid die ze wordt gegeven door
het parlement. Ipv dat de coalitie partijen zich onafhankelijk opstellen
naar de regering kleven ze helemaal tegen het kabinet aan. Bijna alles
wordt opgeofferd voor de goede zaak (behouden van de macht). Daarnaast
laten ze zich chanteren door het kabinet, slikken of stikken, of als je
die minister afvalt stapt het hele kabinet op. Zonder welke wijziging
dan ook, maar alleen al volwassen onafhankelijk gedrag door onze
vertegenwoordigers kan veel ten goede veranderen. Ik zeg wel eens dat je
eigenlijk de 2e kamer gerust naar huis kunt sturen tot de volgende
verkiezingen, zoals het er nu toegaat.

> Vandaar dat ik pleit voor het afschaffen van het kabinet (en dus ook
> de MP),
> zodat de beleidsbepalende (wetgevende) macht voor 100% in handen van het
> parlement terecht komt. Dat is helderder en democratischer. De diverse
> voorzitters van de kamercommissies kunnen dan internationaal functioneren
> als 'ministers'. De uitvoerende macht komt voor 100% bij de ambtenaren te
> liggen met door het parlement benoemde secretaris-generaals die
> rechtstreekse verantwoording afleggen aan het parlement voor de
> [...]

Een aardig idee.

Zelf heb ik het voorstel om de partijen de regering te laten vormen
zoals nu ook. De partijen vertegenwoordigen toch allang niet meer de
bevolking, zij worden voornl bevolkt door bestuurders.
En de 2e kamer wordt gevuld door bijv 100 sofinr te trekken.