Pacifisme

Elbert Streek streeke at IAE.NL
Tue Apr 9 23:28:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik ben geen pacifist maar het leger afschaffen vind ik wel iets om
serieus te overwegen want
a) de laatste 200 jaar hebben ze niets gepresteerd: Napoleon en Hitler
liepen er gewoon overheen
b) belgie en indonesie hebben we niet kunnen behouden (niet dat ik dat
overigens zou willen)
c) en achteraf blijkt dat het leger misbruikt is door politici voor
onduidelijke doelen

Daarnaast kun je stellen dat legers vooral een gevaar zijn voor de eigen
bevolking. Ze kosten zeer veel geld en zodra ze 3 tanks hebben richten
ze de loop op het eigen parlements gebouw. Voor de meeste 3e wereld
landen zijn ze ronduit een ramp.

De 2e wereld oorlog was de laatste klassieke landje pik oorlog. In de
huidige economie speelt grondstoffen een steeds minder belangrijke rol
(in percentage BNP). Zelfs olie is niet zo belangrijk meer aangezien
over de wereld eerder teveel dan te weinig olie gewonnen wordt.  Landen
zonder grondstoffen doen het economisch beter want zij richten zich op
hogere toegevoegde waarde. Het bezetten van een land levert politiek en
economisch alleen maar grote schade op, zie nu Israel en Tjetjenie.

Wat je nu over de hele wereld ziet zijn burgeroorlogen (sommigen noemen
het terrorisme) en war lords. Hier kun je eigenlijk weinig tegen doen.
Tenslotte, zijn wij werkelijk bereid veel doden te accepteren voor een
ver weg doel? Ik betwijfel het.

Ik stel voor het leger drastisch te krimpen tot slechts 1000 man die
alleen uit commandos en mariniers bestaan. Deze groep kan eventueel als
kern dienen van een nieuw leger indien we dat in de toekomst toch echt
nodig hebben (wat is de situatie over 50 jaar als bijv China zeer sterk
wordt?). Nu heeft het westen geen echte vijand die economisch en
militair ook maar iets voor stelt, en terroristen bestrijdt je niet met
een leger.

Mvg,

Eibert van de Streek