Afschaffen bijzonder onderwijs

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Apr 9 08:02:09 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ad, Boris en de andere Henken,

Toch, als ik het publieke debat rond afschaffing bijzonder onderwijs hoor in
deze tijd van verkiezingsretoriek, moet ik vaststellen dat Van Boxtel aan de
winnende hand is. En dat komt door twee zaken: 1. hij appelleert aan de
rationele moderniteit, de Verlichting als Westerse verworvenheid, 2. terwijl
a. zijn christelijke tegenstanders stuntelen met zaken als creationisme in
de biologieles en hun geloofsnormen niet weten toe te passen op wiskunde
etc., en b. de agnostische types zoals op deze lijst slechts kunnen
teruggrijpen op de zoveelste redactie van de Grondwet en de
schoolstrijd-discussie uit de 19e eeuw (vrijzinnig-liberalen pro,
conservative liberalen contra art. 23).

Van Boxtel probeert gewoon een graantje mee te pikken uit de
anti-godsdienst/islam stemming na 11 september 2001, voor het goede doel, de
secularisering=integratie. Eigenlijk zouden wij heidenen (varkens,
ziekelijke flikkers, zondaren, uitbuiters of gewoon in luxe levende
zelfbevlekkers) hem moeten steunen in deze Verlichtings-act. Want inderdaad,
godsdienst is een van de constante bronnen voor oorlog of etnocentrische haat.

Kortom, ik begrijp de opwinding op deze lijst niet zo. Moet D66 dan boven de
partijen staan? (Of staat zij nog ergens voor?) Is dit niet een valse
aanname, de ziekte van de jurrrrristen? Raar partijcultuurtje waarin de
nummer 1 rollend over straat gaat met nummer 2 in een openbaar gevecht over
een van de grondmotieven van het liberalisme...

Ik kies in deze partij voor Roger: hij ageert nu ineens tegen het
eclecticisme en daarmee tegen de multicult die hij jarenlang verdedigde, die
vermenging van dwaasheid, fascisme, racisme met ratio.

Roger is de laatste hoop op een D66 met 7 in plaats van 2 zetels.

Henk Vreekamp, Utrecht