Sebrenica

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Apr 9 02:07:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny,

Ik laat de hele draad er maar onder hangen, dan lijkt het tenminste, alsof
het lekker veel is. Ik weet niet hoe het bij jou in the sunbelt is, maar
journalistiek Nederland loopt inmiddels heel warm in afwachting van de
publicatie van het NIOD rapport aanstaande woensdag 10-04. Wim Kok werd
zelfs heel boos vorige week tijdens het vragenuurtje, toen deze kwestie aan
de orde kwam, op Jan Marijnissen van de SP.  Hij verweet de SP geen vuile
handen te willen maken, daar waar het nodig is, zoals toendeijd ook bij de
NAVObombardementen op Kosovo en liep heel rood aan.

Job Cohen gaf vanavond in Barend en Van Dorp er een aardige verklaring voor:
de onmacht over wat er toen gebeurde: het Nederlandse bataljon in een
onmogelijke situatie, een commandant (Karrremans in de rol van Kees van
Kooten) die niet op zijn taak berekend was en wat ook al was gebleken bij de
laatste oefening in Vogelsang nabij Aachen (waar ik ook ooit eens finaal
geoefend heb voor Libanon), aldus de NRC, en het gebrek aan steun van de VN
door nietwerkende faxen en niet engels sprekende pakis en zo. Op die manier
zal toch ook de aarde vergaan: een email werd niet gelezen, het bandje van
het antwoordapparaat was vol en de batterij van de hotline net op, omdat
Monica een batterij nodig had voor haar eigen sigaar.

Ik  houd zelf niet zo van laisser-passer, maar vind wel, dat je de mind moet
opmaken, als het moet. Bij Sebrenica werden we jaren achtervolgd door
incidenten, omdat iemand een onderdeel wat nader kon inkleuren. Daarvoor
viel niemand verantwoordelijk te stellen, noch militairen, noch politici.
Het was altijd een grote aanklacht, over ons falen en ons slecht
functioneren, en daar bleef het bij en die boodschap werd dan weer herhaald
door weer een nieuw medium, zoals laatstelijk Mient Faber, zoals ik in mijn
laatste email heb verwoord. Daar baalde ik van.

Wat nu opeens allemaal als een warm water geiser in IJsland naar boven komt
spuiten, en nog wel eens tot verrassingen kan leiden, moet dan ook een
follow up krijgen in een parlementaire enquete, waarin zowel de militaire
als politieke verantwoordelijkheid naar boven moet komen, maar waarvan het
niet de bedoeling is, dat we tot in lengte van dagen schuldig blijven over
de dood van 7000 Moslims. Want die hebben wij niet vermoord en dat konden we
in de constellatie van 1995 nauwelijks voorkomen.

En daar ging het mij om.

groet,

Tjerk