Afschaffen bijzonder onderwijs

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Apr 8 15:06:21 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

> voor de buitenwereld is D66 tégen het bijzondere onderwijs
> en tégen de vrijheid van onderwijs.

Tsja. Ik zag ook al op www.stemwijzer.nl dat je bij D66 uitkomt als je voor de
pil van Drion bent. Terwijl in het verkiezingsprogramma toch echt alleen maar
staat dat we daar niet bij voorbaat categorisch nee tegen moeten zeggen en
misschien heel voorzichtig moeten kijken of in een heel enkel geval het een
te overwegen optie zou kunnen zijn.

Maar ik moet zeggen: met de manier waarop de massamedia tegenwoordig
functioneren zie je dat het tevoren aanbrengen van de nuance niet werkt. Je
krijgt gewoon te weinig aandacht met een genuanceerd standpunt.

Wat Pim Fortuyn doet werkt beter: een lekker extreme uitspraak doen, en die
dan later in interviews desgevraagd afzwakken met mitsen en maren. Dan heb je
je kop op TV, en daar gaat het tenslotte tegenwoordig allemaal om.

Vanmorgen op Radio 1 leek van Boxtel zijn standpunt ook zodanig in te perken
dat hij wel weer erg dicht bij de partijlijn van Lambrechts en de Graaf komt.
Volgens mij heeft 'ie goed gezien waar de kracht van Fortuyns methode zit, en
probeert hij dit zelf ook eens uit.

Niet echt een D66-methode, maar misschien het proberen waard. Op z'n minst
heeft het al opgeleverd dat D66 door de SGP weer eens tot doodsvijand nummer
een is verklaard, en dat is toch altijd weer mooi meegenomen. :-)

Mark