Afschaffen bijzonder onderwijs

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Apr 7 21:39:53 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 19:46 07-04-2002 +0200, Glenn Mellonius wrote:

>Waarom moet er in hemelsnaam op de ene Havo extra prot.chr. godsdienstles
>gegeven worden, en op de andere Havo katholieke godsdienstles extra komen,
>en op weer een andere Havo islamitische godsdienstles extra, en op weer
>een andere Havo geen extra godsdienstles??
>Zo wordt het toch een zooitje?

Neen. Verdiep je echt even in de schoolstrijd, en vooral in de manier waarop aan het begin van de vorige eeuw de oplossing is gevonden in het systeem dat we nog steeds hebben. Geen zooitje, verre van dat. Het systeem houdt in dat iedere levensbeschouweluikjke groepering in Nederland die enige organisatiekracht kan opbrengen vrijelijk een eigen school mag oprichten, op de eigen grondslag, en dat de overheid gelijkelijk (op basis van aantal leerlingen) de instelling subsidieert. Vrijheid én gelijkheid in één systeem verenigd. Uniek in de wereld.

De overheid controleert op eindtermen, en op wettelijk vastgestelde normen (zoals de leerplicht). Maar NIET op inhoud, stijl of identiteit. Die vrijheid wil van Boxtel afschaffen, en één algemene openbare school overhouden. Zoals de anticlericale conservatieve liberalen dat wensten in de 19e eeuw.  Met recht hebben de progressieve liberalen, zoals de vrijzinnig democraten, die gedachte bestreden. Met succes. D66 is een erfgenaam ven de VDB. We hebben een traditie vast te houden.

Van Boxtel pleit in feite voor staatsonderwijs. Hij wil het particuliere initiatief wegnemen, en een overheidsgereguleerd onderwijs. Een eenheidsworst. Spijt me, maar daar kan ik als progressieve liberaal niet mee acoord gaan.