Afschaffen bijzonder onderwijs

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Sun Apr 7 19:46:16 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

> En dan art 23 GW.
> Afschaffen bijzonder onderwijs. Afschaffen van de *vrijheid*  van onderwijs. Welke sociaal liberaal kan daar nou voor
> pleiten? Ik begrijp er niets van.

Hein, ik begrijp jou niet!
Hoezo is de *vrijheid* van onderwijs afgeschaft, indien bijzonder
onderwijs wordt afgeschaft?
Ik weet niet veel van onderwijs, maar ik zie het als volgt:
De overheid stelt voorwaarden vast waaraan elke soort onderwijs moet
voldoen.
Dus de Havo moet voldoen aan eisen x,y en z.
Het conservatorium aan eisen r,s en t.
Het seminarie aan eisen u,v en w.

Als ouders hun kind sturen naar een (openbare) Havo, en 's avonds naar
pianoles en zondag naar paardrijles is dat hun vrijheid.
Als andere ouders hun kind sturen naar een (openbare) Havo, en zondag naar
Prot.Chr. godsdienstles is dat hun vrijheid.
Waarom moet er in hemelsnaam op de ene Havo extra prot.chr. godsdienstles
gegeven worden, en op de andere Havo katholieke godsdienstles extra komen,
en op weer een andere Havo islamitische godsdienstles extra, en op weer
een andere Havo geen extra godsdienstles??
Zo wordt het toch een zooitje?
Wil je extra godsdienstonderwijs dan stuur je je kind maar naar
godsdienstles buiten de normale (openbare) schooltijden.

Bovenstaande impliceert niet dat ik tegen religie ben.
Ik heb er niets tegen als een school een stilteruimte heeft, waar men
desgewenst (in de pauze) een gebed doet of mediteert al naar gelang je
eigen geloof.

Boris van der Ham schreef:

> Roger heeft deze uitspraak
> nadrukkelijk als D66-er gedaan, niet als minister, en D66 heeft meteen
> gezegd dat dit geen officieel standpunt van de partij is. Dus zijn uitspraak
> staat op zichzelf, en dat mag van mij omdat hij met die opvatting zeker een
> deel van D66 vertegenwoordigd. Kijk naar enkele reacties op deze
> mailinglijst. Jou en mij vertegenwoordigd hij dus niet.

Mij vertegenwoordigd v.B. ook niet.
Maar daarom mag ik toch wel vinden wat ik daarboven heb geschreven.

Glenn Melonius.
Haarlem.