kinder ic bedden

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Sun Apr 7 16:59:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Al vanaf 1992 ben ik bezig de noodklok te luiden over de organisatie van de
de zorg. Vanaf 1996 ben ik daartoe lid van de werkgroep volksgezondheid van
het wetenschappelijk bureau van D66 en heb ik een bescheiden bijdrage
geleverd aan het verkiezingsprogramma van D66. Helaas heeft dit echter
weinig opgeleverd. Ik word er dan ook nogal verdrietig van als ik zie dat
Thom de Graaf tijdens het lijsttrekkersdebat vergeet een bal voor open doel
in te schoppen. De hele discussie over de zorg, werd gevoerd vanuit het
economisch perspectief. Thom heeft verzuimd als reactie op Rosenmuller te
stellen dat een nominale premie nodig is om de burger invloed uit te laten
oefenen. Bij een aanzienlijke nominale premie, krijgt de patient/burger
macht en invloed bij de zorgverzekeraar (overigens is dat alleen niet
genoeg). Ook Balkenende heeft dit punt trouwens niet genoemd. Op deze wijze
komt de discussie hoe het primair proces georganiseerd dient te worden nooit
op de politieke agenda.

Het probleem van de ic bedden laat zien dat de politiek onmachtig is de
gezondheidszorg te sturen. Het systeem van de centraal geleide planeconomie
heeft tot gevolg dat de politieke invloed op de inhoud van de zorg beperkt
blijft tot de discussie over hoeveel geld erin gepompt moet worden. Meer
geld op basis van gesignaleerde systeemfouten schept slechts nieuwe
problemen, die vervolgens weer meer geld kosten. Het geld kruipt waar het
niet gaan kan.
Als de samenleving op korte termijn meer kinder ic bedden wil, dan zoeke het
een team van artsen die dit vanuit het primair proces organiseren. Dit kan
dus alleen maar buiten de instellingsgebonden zorgverlening heen. Helaas
betaalt de samenleving dan wel dubbel, omdat het naast het organiseren van
het het extra, geld blijft pompen in het geldverlindende bedrijf wiens taak
het feitelijk is.

Een handicap bij mijn kruistocht tegen de centraal geleide planeconomie is
het feit dat ik vooral op de hoogte ben van de organisatie van de
Geestelijke Gezondheidszorg. Ik durf te stellen dat die echt een gekkenhuis
is. Slechts marginaal kan ik voorbeelden geven uit de algemene
gezondheidszorg om het probleem te illustreren. Voor de GGZ ligt dit anders.

Illustratie:
Zoals je weet bestaan er ook in de GGZ wachtlijsten. Daarnaast is de GGZ
gebudgetterd. Borst heeft ingezien dat meer geld niet automatisch leidt tot
meer zorg. Daarom heeft zij wachtlijstgelden ter beschikking gesteld volgens
het principe van boter bij de vis.
De zorgaanbieder die bij uitstek boter bij de vis levert is de zelfstandig
gevestigde psychiater en de vrijgevestigde psychotherapeut. Beiden vallen
onder de AWBZ en zijn voor iedereen gelijkelijk toegankelijk. Toch zijn zij
uitgesloten bij de besteding van wachtlijstgelden. Hen wordt het althans
onmogelijk gemaakt via een ingewikkelde buraucratische en geldverslindende
regeling eenvoudig meer om te zetten dan hun budget hen toelaat. Het gevolg
is dat zelfstandig gevestigde psychiaters op zoek moeten gaan om op een
andere manier in hun inkomen te voorzien, dan door het eenvoudig helpen van
mensen via de AWBZ.
De markt buiten de AWBZ in de vorm van coaching, mediation,
organisatieadvies, wao keuringen en behandelingen op kosten van de werkgever
is dermate lucratief, dat veel psychiaters minder AWBZ gebonden zorg leveren
dan het algemene budget toelaat. Overheveling van budget tussen psychiaters
is echter zo ingewikkeld en kan vaak pas achteraf, zodat nu de krankzinnige
situatie is ontstaan dat de ene psychiater zijn budget niet opmaakt en de
andere gekort wordt omdat hij meer AWBZ zorg levert dan is toegestaan. Dit
heeft tot gevolg dat nog meer psychiaters op zoek gaan naar neveninkomsten,
terwijl degenen die dit al doen er niet over peinzen om terug te keren in de
onbetrouwbare schoot van Borst.
Het wordt echter nog gekker. Een grote GGZ instelling heeft nu een plan
bedacht om de wachtlijsten te verminderen. Zij heeft daartoe de psychiaters
die binnen deze instelling werken gevraagd om mee te doen. In hun vrije tijd
kunnen zij patienten gaan behandelen tegen een tarief dat 30 tot 50 procent
hoger ligt dan een zelfstandig gevestigde psychiater in rekening mag
brengen. De GGZ instelling zorgt daarbij voor de administratie en de
huisvesting.

Op 1-1-2002 had ik 16 patienten op de wachtlijst staan. Ik heb een modale
psychiaterpraktijk. Er zijn ongeveer 2000 psychiaters in Nederland, waarvan
750 zelfstandig gevestigd. Landelijk betekent dit dat er per 1-1-2002
750x16=12000 patienten op de wachtlijst staan van zelfstandig gevestigden.
Als de helft daarvan in de ziektewet loopt en gemiddeld 100 gulden per dag
verdiend, kost 1 dag later aan het werk de samenleving 600.000 gulden. Per
jaar is dat 219 miljoen. Het totale budget van de zelfstandig gevestigde
psychiater bedraagt per jaar 100 miljoen. Een verdubbeling van het budget
(hetgeen trouwens niet kan omdat het aantal psychiaters eindig is) levert de
samenleving niet alleen een grote reductie van de wachtlijst op, maar levert
de samenleving ook nog eens 19 miljoen winst op.

Conclusie:
Zelfstandig gevestigde zorgverlening is de helft goedkoper dan
instellingsgebonden hulpverlening. Uit onderzoek blijkt dat er geen verschil
is tussen de diagnoses die zelfstandig gevestigde psychiaters behandelen en
welke de instellingen behandelen. Maak daarom zelfstandig vestiging voor
alle beroepsgroepen in de GGZ mogelijk en geef de zorgverzekering het
karakter van een schadeverzekering.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat Borst een beleid heeft gevoerd dat
ook die kant opgaat. Via de IOG modelprocedure wordt de indicatiestelling
objectief, integraal en onafhankelijk. Verder geven de onder Paars
ingevoerde wetten op het terrein van het patientenrecht de middelen om de
zorg transparant en controleerbaar te maken en biedt de wet Big de
mogelijkheid om de kwaliteit te handhaven.
Het gaat echter tergend langzaam en het verder geld pompen in
instellingsgebonden hulpverlening leidt slechts tot het failliet van het
systeem. Dit laatste is kennelijk nodig om een proces van radicale
democratisering in de zorg mogelijk te maken. Misschien maak ik dat nog mee.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van Berg, Utrecht