Afschaffen bijzonder onderwijs

Herman Beun herman.beun at YUCOM.BE
Sun Apr 7 19:49:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

G.W.C. van den Berg schreef:

> Mijn dochter zit op een bijzondere school, zonder levensbeschouwelijke
> grondslag. De ouders hebben daar het laatste woord. Moeten we niet het
> openbaar onderwijs afschaffen?

Dat was niet het punt van Van Boxtel. Dat in *al* het onderwijs de
ouders (leerlingen, docenten) het laatste woord moeten hebben staat
immers al in het D66-verkiezingsprogramma. Van Boxtel wil ook niet het
bijzonder onderwijs (waar bv ook Montessori-onderwijs e.d. onder valt)
afschaffen, de berichtgeving daarover in de media is misleidend.

Wat Van Boxtel wil is niet meer dan het levensbeschouwelijke element
weghalen uit het reguliere onderwijs, onder het motto: godsdienst leer
je maar in je vrije tijd. Ik vind daar wel wat voor te zeggen.

/Herman (die door zijn kerkelijke ouders altijd naar openbare scholen is
gestuurd en godsdienst in zijn vrije tijd onderwezen kreeg, daar geen
trauma's aan heeft overgehouden maar inderdaad toch wel atheist is
geworden)