Afschaffen bijzonder onderwijs

Boris van der Ham borisvdham at HOTMAIL.COM
Sun Apr 7 12:58:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Lijsters,

Las daarnet het mailtje van Hein v. M. Ook vind de uitspraak van Roger over
het bijzonder onderwijs een beetje vreemd. Maar dit is nog steeds niet het
officiele standpunt van de partij. Sterker ngo: Ursie lambrechts,
woordvoerder van D66 op onderwijs, heeft er al op gereageerd en gezegd dat
je niet 'het kind met het badwater moet weggooien'. Dus Hein, wees wat
spaarzamer met je grote woorden.

Ik vind overigens wel dat de artikel 23 discussie goed is. Ik vind dat
scholen kinderen niet moegen weigeren als de ouders en de kinderen de
grondslag van de school respecteren. Ik denk (en hoop eigenlijk) dat Roger
met zijn uitspraak over het bijzonder onderwijs, het bijzonder onderwijs een
beetje in het defensief krijgt. Veel bijzondere scholen leunen namelijk
onterecht achterover waar het gaat over integratieprobelen, maar ook als het
gaat over de motivatie achter hun bijzondere plaats in het onderwijs. Door
de stelling te poneren dat het bijzonder onderwijs misschien wel afgeschaft
kan worden, krijg je hopelijk een goede discussie over het onderwijs. Ik ben
zelf, als links-liberaal, principieel, groot voorstander van de vrijheid van
onderwijs, dus van de vrijheid om religieus-gebasseerd onderwijs te
organiseren.

Wat mij wel zorgen baart bij een aantal D66-ers is de zeer anti-kerkelijke
houding. Ik weet uit ervaring dat er vele soorten kerkelijke gezindten zijn,
van orthodx tot vrijzinnig. Bij die laatste groep zitten veel potentiele
D66-ers. Sommige D66-ers hebben een te fanatische houding tegenover religie
en gooien (opnieuw) "het kind met het badwater weg".

Gr,

Boris van der Ham
kandidaat kamerlid D66
http://www.borisvanderham.nl