de Graaf/van Boxtel/[Borst]

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Apr 7 12:03:57 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zal ik maar eens een dwarse mening verkondigen? En die mening méén ik ook nog!

Pronk heeft alle recht te zeggen wat hij wil. Heeft niets met aftreden te maken. Het ging om een heel andere kabinetsperiode. Pronk heeft altijd helderder gezien wat er aan de hand was/is. Hij was de eerste die over genocide praatte, in juli 1995. Ik hoorde dat toen op de wereldomroep en schrok me rot. Anderen, waaronder Voorhoeve e.d., bagatelliseerden de zaak. Niets aan het handje. Niet overdrijven, en zo. De Dutchbatters gingen in korte broek gezellig bier drinken en hoempa-spelen. Alleen Pronk wist dat er een massamoord werd gepleegd. Waarschijnlijk werd ook toen niet naar hem geluisterd. En nu weer niet. Hij heeft groot gelijk: de politiek heeft toen totaal gefaald. En alleen de politieke klasse zal dat niet willen toegeven. Uit puur eigenbelang. Dat maakt kiezers zo misselijk van de politiek....

Het is onjuist om zijn aftreden nu te eisen. De man geeft gewoon eerlijk en open weer wat hij vindt. Is zijn recht. Vrijheid van uiting. Het maakt hem sympathiek. Menselijk. Nu om zijn aftreden roepen vind ik formalistisch.

En dan art 23 GW.
Afschaffen bijzonder onderwijs. Afschaffen van de *vrijheid*  van onderwijs. Welke sociaal liberaal kan daar nou voor pleiten? Ik begrijp er niets van. Daarbij volledig in strijd met ons verkiezingsprogramma. Wij stellen nu juist dat ouders/leerkrachten/deskundigen zèlf mogen bepalen hoe hún onderwijs eruit gaat zien. Geen bemoeienis vanuit Zoetermeer. En nu roept D66-er vB het tegenovergestelde: staatsonderwijs voor iedereen. Geen vrijheid meer. Zoetermeer ipv Zoeterrminder.

Mijn hele leven heb ik de vrijheid van onderwijs én godsdienst verdedigd. De pacificatie na de schoolstrijd gaf ons land een uniek, liberaal, vrijheidslievend systeem. Dat vrijheidsstreven vind ik thans het meest terug bij D66. Tot nu dan. Het programma is heel duidelijk: laat de burger vrij, laat hem/haar de eigen vormen kiezen bij onderwijs e.d. Laat hij/zij zoveel als mogelijk is zichzelf (be)sturen.

We preken het één, en in verkiezingstijd zeggen dan het ander. Waarom? We zijn inconsequent, en dat, dames en heren, dat kan ik niet voor mijn rekening nemen. Er zijn grenzen. Ook al ben ik no. 9 op de lijst. Als mijn principes door mijn eigen partij worden beschadigd, dan raak ik gedemotiveerd.

Ik wil hier maar even duidelijk over zijn. Loyaliteit heeft grenzen, met name daar waar het eigen geweten gaat spreken.