de samenleving verliest grip op de openbare orde in hetpubliekedomein

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Apr 3 00:50:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, Apr 03, 2002 at 12:28:02AM +0200, Henk Elegeert wrote:
  :
  : > Waar ik moeite mee heb is dat de heren vandalen na gedane
  : > arbeid weer gewoon naar huis wandelen.
  :
  : Wat verwacht je dan dat ze doen?
  :
  : Maar, wie (van de actoren) moet er nu reageren en wanneer?
  : Wat hebben we daar over afgesproken?

Wat we daar over hebben afgesproken weet ik niet direct. Ik verwacht
dat de (spoorweg?)politie op z'n minst een poging doet te registreren
wie er zich op het spoor begeven (hebben ze wellicht ook wel gedaan, ik
geef direct toe de feiten in deze slecht te kennen) opdat de daders
sancties kunnen worden opgelegd (welke dat dan ook moge zijn). Het moet
toch duidelijk gemaakt worden dat je niet straffeloos de infrastuctuur
kunt lamleggen, zeker niet voor onbenulligheden als voetbalkaartjes
waar de NS nota bene niet eens de eerst verantwoordelijke voor was
(maar dat onderscheid ontgaat de supporters, dat begrijp ik ook wel).

Ik begrijp ook dat de werkelijkheid weerbarstig is en diverse partijen
kent. Dat neemt niet weg dat het toch denkbaar is dat er voor dergelijke
akkefietjes draaiboeken zijn en dat het duidelijk zou moeten zijn wie
wanneer waar verantwoordelijk is voor de openbare orde. Dan moet het
vervolgens denkbaar zijn dat de heren daders verzocht wordt eens 'in
het busje plaats te nemen' voor nader 'gesprek'. Bij voorkeur zonder
veldslag inderdaad, daartoe kan men wellicht achter leidende types
aanrijden om ze  wanneer ze thuis en verspreid zijn in te rekenen?
Er zijn nota bene nul arrestaties verricht als ik me niet vergis.

Ik roep maar wat maar ik denk dat het je verschuilen achter de
complexiteit en de veelheid van verantwoordelijken en verantwoordelijkheden
wat te mager is om aan de gedupeerde reiziger te verkopen.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |