de samenleving verliest grip op de openbare orde inhetpubliekedomein

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Apr 3 02:45:05 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> On Wed, Apr 03, 2002 at 12:28:02AM +0200, Henk Elegeert wrote:
>   :
>   : > Waar ik moeite mee heb is dat de heren vandalen na gedane
>   : > arbeid weer gewoon naar huis wandelen.
>   :
>   : Wat verwacht je dan dat ze doen?
>   :
>   : Maar, wie (van de actoren) moet er nu reageren en wanneer?
>   : Wat hebben we daar over afgesproken?
>
> Wat we daar over hebben afgesproken weet ik niet direct.

Maar Henk, we leven in een democratie.
Een van de kenmerken daarvan is dat we (heldere) afspraken maken met
elkaar.  :)

> Ik verwacht
> dat de (spoorweg?)politie op z'n minst een poging doet te registreren
> wie er zich op het spoor begeven (hebben ze wellicht ook wel gedaan, ik
> geef direct toe de feiten in deze slecht te kennen) opdat de daders
> sancties kunnen worden opgelegd (welke dat dan ook moge zijn).

Is dat een bevoegdheid op eigen terrein?
Welke middelen staan hen (spoorweg?)politie ter beschikking.
Welke regels zijn er ter afwikkeling afgesproken? Wie controleert dat?

En kunnen de kosten van de gevolgen op dat terrein daarvan worden
afgewenteld op een groep protesterenden?
Want wie zijn hier de (werkelijke) daders?

> Het moet
> toch duidelijk gemaakt worden dat je niet straffeloos de infrastuctuur
> kunt lamleggen, zeker niet voor onbenulligheden als voetbalkaartjes
> waar de NS nota bene niet eens de eerst verantwoordelijke voor was
> (maar dat onderscheid ontgaat de supporters, dat begrijp ik ook wel).

Wel, het probleem (b)lijkt dus complexer te liggen dan we aanvankelijk
dachten.
Overigens ben ik het wel met je eens hoor dat je niet straffeloos een
infrastructuur plat kunt leggen.
Maar wie verdient hier de straf en op grond waarvan?
Hoe zijn de verantwoordelijkheden verdeelt en wie geeft daaraan
uitvoering?
Hoe en op welke wijze vindt controle plaats?

> Ik begrijp ook dat de werkelijkheid weerbarstig is en diverse partijen
> kent. Dat neemt niet weg dat het toch denkbaar is dat er voor dergelijke
> akkefietjes draaiboeken zijn en dat het duidelijk zou moeten zijn wie
> wanneer waar verantwoordelijk is voor de openbare orde.

Dat probeer ik nu juist ook helder te krijgen. Maar betreft het hier de
openbare orde en wie is daarvoor verantwoordelijk/aansprakelijk?

> Dan moet het
> vervolgens denkbaar zijn dat de heren daders verzocht wordt eens 'in
> het busje plaats te nemen' voor nader 'gesprek'. Bij voorkeur zonder
> veldslag inderdaad, daartoe kan men wellicht achter leidende types
> aanrijden om ze  wanneer ze thuis en verspreid zijn in te rekenen?

Maar welke misdaad hebben ze nu begaan?
En waarvoor moeten zij zich verantwoorden?
Het bestuur van een voetbalclub kwam ook in aanmerking!?

> Er zijn nota bene nul arrestaties verricht als ik me niet vergis.

Zie je, ook jij zit op helderheid te wachten.
Ook jij wilt zien wat de achtergronden zijn, wat er zich (werkelijk)
heeft afgespeeld, wie daarvoor verantwoordelijk zijn, hoe daarover
bericht wordt, etc... :)

> Ik roep maar wat maar ik denk dat het je verschuilen achter de
> complexiteit en de veelheid van verantwoordelijken en verantwoordelijkheden
> wat te mager is om aan de gedupeerde reiziger te verkopen.

Ik roep ook maar wat, Henk.
Ik verschuil me niet achter de complexiteit en zoek met jouw wat er wel
had moeten gebeuren.
En het is zo helder dat we in deze democratie afspraken hebben en dat
niemand iets lijkt te hoeven doen.

Het is me anderzijds iets te gemakkelijk en niet te verkopen dat de
democratie geen ruimte heeft voor burgers om hun ongenoegen te uiten.

Elk protest heeft zijn weerslag op anderen, vaak onschuldigen.

Henk Elegeert