de samenleving verliest grip op de openbare orde in het publieke domein

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Apr 2 22:19:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Apr 02, 2002 at 09:54:03PM +0200, Elbert Streek wrote:
  :
  :  Met die camera's lijkt het me ook vrij simpel om de schuldigen aan te
  : wijzen maar zolang ie niemand letterlijk dood slaat is er waarschijnlijk
  : weinig om hem juridisch aan te pakken.

Ik neem aan dat stadions niet tot de openbare ruimte behoren. Als
de stadioneigenaar vindt dat iemand onwelkom is, is die persoon
onwelkom. Als ik mij ongenood op terrein van de Rabobank begeef kan ik
ook in de kraag gepakt worden, dus ook wanneer ik ongerechtigd
voet zet op het terrein van de BV Ajax, BV Arena, of hoe het mag heten.
Verboden toegang is verboden toegang.

  : Het gaat niet alleen om rotzooi schoppen tijdens de wedstrijd maar ook
  : buiten de wedstrijd en daar hebben de clubs echt niets mee te maken.

Dat is waar maar een aanzienlijk deel van de ellende (schelden, slopen,
bedreigen medebezoekers, etc) speelt zich af in het stadion.
Daarbuiten geldt inderdaad: de politie/ME dient vandalen in de kraag
te grijpen, alle kennis over de-escalatie etc. inachtnemend.

Dat die Utrecht-supporters niet direct van het spoor werden gesleurd gaat
er bij mij net zo lastig in als bij mijn vriendin die hierdoor pas 's nachts
thuiskwam met 2 uur vertraging. Men hield rekening met losliggende
voorwerpen geloof ik, nou vooruit. Maar dat die lui dezelfde avond gewoon
weer bij moeders voor de buis zitten is toch merkwaardig?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |