Instortende Twin Towers, een botsing van beschavingen?

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Thu Sep 27 02:53:23 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Dries Boele" <driesboele at wxs.nl>
>Het Westen is hardleers en gaat nog vrijwel vanzelfsprekend uit van de
>eigen
>superioriteit, ook in moreel opzicht (denk aan het mensenrechtenvertoog).

En terecht, want als je de universele mensenrechten niet meer centraal stelt
in de (buitenlandse) politiek is het einde zoek. MOeten we dan economisch en
politiek gaan samenwerken met diegenen in de wereld die het voor het zeggen
hebben, onafhankelijk van hun handelswijzen? Betekent dat bijvoorbeeld ook
de Taliban erkennen als rechtmatige regering van Afghanistan? Betekent dat
ook dat we mensenrechtenactivisten die vluchten naar het vrije westen moeten
uitleveren aan de landen van herkomst waar ze zullen worden vermoord,
simpelweg omdat ze de wetten van dat land hebben overtreden? Vrouwen uit
Afghanistan die het waagden werk te verrichten, Chinezen die zeiden wat ze
dachten, gemartelde Tibetanen die desondanks door willen gaan met hun strijd
tegen de annexatie van hun land door China, Christenen uit Soedan die zich
niet willen bekeren tot de Islam, etc.

Dat lijkt me allemaal erg fout. En waarom? Omdat mensenrechten nou eenmaal
belangrijker zijn dan wetten in een land. Wetten die meestal gemaakt zijn
door dictatoriale en militaire regimes. Maar zelfs als ze door
volksvertegenwoordigers tot stand komen wil dat nog niet zeggen dat we ze
per definitie moeten goedkeuren. Democratie houdt namelijk ook in dat je
minderheden bescherming biedt, dat je vrijheid van meningsuiting hebt, dat
er vrijheid van religie bestaat, etc. Oftewel, dat een regering van een land
de mensenrechten respecteert.

De enige mogelijkheid om niet meer uit te gaan van de mensenrechten in de
buitenlandse politiek is een isolationistische buitenlandse politiek. Dan
moeten we een groot ijzeren gordijn optrekken om de Westerse wereld, zodat
we vredelievend ons eigen leventje kunnen leven. Zonder ons te bekommeren om
de problemen in de rest van de wereld. En dat is precies wat de Bin Ladens
van deze wereld zouden willen. Laten we er alles aan doen om dit te
voorkomen. En dat kan slechts door meer dan ooit uit te gaan van
mensenrechten en democratie in onze buitenlandse politiek.

Het Westen moet niet bepalen hoe de rest van de wereld moet leven, de
regeringen in de wereld moeten niet bepalen hoe 'hun' burgers moeten leven,
dat moeten de mensen overal in de wereld zelf kunnen bepalen. Daar zijn
mensenrechten en democratie noodzakelijke voorwaarden voor. Naast een
eerlijkere verdeling van de welvaart en het versterken van internationale
uitwisselingen, discussies en relaties. Gelukkigerwijze hebben al deze
aspecten een versterkend effect op elkaar.

Helaas zijn er altijd mensen die belang hebben bij het tegenhouden van deze
ontwikkelingen. Diegenen die hun ideologie dwingend willen opleggen aan een
zo groot mogelijke groep mensen. En die dat steeds meer onmogelijk zien
worden in een steeds liberaal-democratischer wordende wereld. Dat zijn de
conservatieven in de wereld; de fundamentalistische kapitalisten (Thatcher),
de fundamentalistische communisten (Fidel), de fundamentalistische
religieuzen (Taliban, Pat Robertson in de VS), etc.
Al deze anti-liberalen verdienen voortdurende kritiek en moeten zoveel
mogelijk worden geisoleerd in de politiek. Niet omdat ik ze de vrijhied om
hun eigen leven te leven niet gun, maar omdat ik anderen niet het
slachtoffer van hun politiek wil laten worden.

Van mij mag je leven zoals je wil, zolang het maar niet ten koste van
anderen gaat. Oftewel, respecteer de mensenrechten.

Met liberaal-democratische groet,
Mark