politieke ruk naar rechts

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Sep 27 04:54:23 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Boris van der Ham wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hallo Lijsters,
>
> Ook in Engeland is er nu een discussie gaande over de identificatieplicht.
> Onze Britse zusterorganisatie de Liberal Democrats zei daarover: "Denkt u nu
> werkelijk dat terroristen geen ID kunnen vervalsen". Charles Kennedy had
> natuurlijk helemaal gelijk.
..
> Zo'n plicht is namelijk volkomen onnodig want er bestaat nu eenmaal een
> recht op aanhouding voor de politie wanneer er sprake is van een
> verondersteld misdrijf of een voorbereiding daartoe. Uiteindelijk zal je in
> zo'n geval (terecht!) je toch moeten kunnen identificeren.
> Dus de
> plicht om zo'n pasje altijd bij je te hebben is volstrekt niet nodig en
> werkt alleen maar stigmatisering, of de angst daarvoor, in de hand.

Mee eens, Boris.

Het te pas en onpas gevraag naar ID's zal ook enkel tot frustraties
leiden in de onderlinge verhouding tussen burger en (politie)ambtenaar.
Te vrezen valt ook dat daarin onderscheid zal worden gemaakt ten aanzien
van bepaalde bevolkingsgroepen, hetgeen op zichzelf al weer tot
spanningen aanleiding zal geven.

Bovendien begeeft de overheid zich daarmee op een hellend vlak ten
aanzien van mijn Mensenrechten.
De Mensenrechten (strijdt tegen terroristen) opofferen aan Mensenrechten
lijkt me niet zinvol, en ondermijnt nu juist de rechtvaardiging die
strijdt daartegen aan te gaan.

M.a.w. waarom ten strijde trekken tegen de schenders van mijn
Mensenrechten als ik ze eerst in moet leveren aan een overheid.

Henk Elegeert