Democratie in gevaar (1)

Fri Sep 21 20:35:26 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein schreef:

>. Mijn
>beroepsdeformatie is dat ik altijd probeer de vernauwing aan twee zijden
te
>zien. En te doorbreken. Ik sta een dialoog voor, op basis van de
>werkelijkheid, de feiten, en niet van kunstmatige beelden van elkaar.

Dat is voor welk beroep dan ook vaak wel een prima eigenschap en zelfs voor
ieder mens i het algemeen. Mijn poging om wat vernauwde "beelden" te
duiden.

Je schreef:

>Dead or alive. We'll smoke them out. We will hunt them down. Klinkt
>allemaal wat wrakerig.

Klinkt als erg vastberaden om iemand te pakken te krijgen no matter what
inderdaad.... Of iemand iets doet uit wraak kan alleen die persoon
aangeven. En geen beschaafd land zou wraak om de wraak moeten gebruiken.
Nou was jij in een vorig leven ook jurist meen ik (of in iedergeval iemand
die er veel van weet) en juist in de strafmaat van ons land zit een
gedeelte wraak meen ik te hebben begrepen (Dat is duidelijk wraak om de
wraak, misschien dat ze het genoegdoening noemen), hoe sta je daar dan
tegenover? Wij zijn geen beschaafd land?

>Hoe komen we dus uit deze situatie?

respecteren,

Eens.

Ik heb vanavond pas de toepsraak van Bush kunnen horen en hoe ik zijn
woorden "Als je niet voor ons bent dan ben je tegen ons", al vaak geciteerd
op deze lijst, interpreteer is toch anders. Ik meende toch duidelijk te
horen dat ie het tegen landen had die terroristen hielpen en weigerden aan
uitlevering of bestrijding mee te werken. Ik vind ook niet dat ze een
vrijbrief hebben om maar weet ik weet wat te doen. Maar de interpretatie
die doorklinkt in het "niet voor dan tegen" (ook hier vaak beschreven) dat
dus ieder land dat niet compleet naar de pijpen danst van Amerika gelijk
binnengevallen zal worden deel ik niet. Wel ieder land dat actief de
terroristen steunt en blijft steunen. Ook dat kan nog uit de hand lopen
natuurlijk en daar vrees ik ook voor.