Democratie in gevaar (1)

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Sep 21 18:05:30 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:24 21-09-2001 Friday, Joris van den Wittenboer wrote:

>Hebben de US gezegd dat het hen ging om wraak om de wraak?

Dead or alive. We'll smoke them out. We will hunt them down. Klinkt
allemaal wat wrakerig.

>Bedoel je dat Amerika indien er nog geen 2 jaar oorlog woedde niet had
>mogen terugslaan?

Pearl Harbor was een autentieke act of war. Een regulier leger dat een een
ander leger (een basis) onverwacht aanvalt. Dat was oorlog. Dus terugslaan
is dan aan de orde.

>Heb je een bepaalde richting waarvan je denkt dat die een oplossing kan
>gaan bieden?

Betere samenwerking. Tussen de VS en Europa is er krakkemikkige
samenwerking als het gaat om justiële en politionele samenwerking. De
diverse geheime diensten rivaliseren en houden "hun" eigen informatie bij
henzelf. De transatlantische, ja zelfs mondiale samenwerking die nu
ontstaat op het terrein van justitiële coördinatie en afstemming is gunstig.

>Hoe komen we dus uit deze situatie?

Goede samenwerking, effectieve opsporing en vervolging, heldere
regelgeving, het (internationale) recht (ook het oorlogsrecht) respecteren,
een international strafhof (waaraan élk land, élke machthebber en/of élke
verdachte kan worden uitgeleverd op basis van heldere criteria).De VN heeft
hier veel werk te doen.

Het is voorstelbaar dat de VS binnenkort strafbare feiten zal begaan. Ook
die feiten moeten voorgelegd kunnen worden aan dit volstrekt onafhankelijke
internationaal erkende tribunaal.

Mijn persoonlijke probleem: ik ben mediator van beroep. Ik weet hoe
conflicten de bewustzijnen vernauwen van de conflicterende partijen. Mijn
beroepsdeformatie is dat ik altijd probeer de vernauwing aan twee zijden te
zien. En te doorbreken. Ik sta een dialoog voor, op basis van de
werkelijkheid, de feiten, en niet van kunstmatige beelden van elkaar.
Onpartijdigheid is mijn vak. Daarom heb ik het knap lastig, these days.