Democratie in gevaar (1)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 20 18:09:30 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer wrote:

> Ik hoor ook in jouw verhaal  nog wel eens wat onderliggende tegenstrijdigheden.... aan de ene kant de
> kwaadheid over het ingrijpen van amerika overal en aan de andere kant de
> wil dat amerika op een andere manier ingrijpt.

Mij gaat het vooral om democratische principes. Rechtsstatelijke
principes. Ingrijpen in de zin van vervolgen, berechten en straffen
heeft mijn volle support. Wraak nemen om de wraak zelve, hoe emotioneel
begrijpelijk ook, is in strijd met de beschaving.

> Vind je principieel dat een
> land nooit mag ingrijpen of zijn er volgens jou redenen voor een land om
> ergens in te grijpen?

Zelfverdediging is de plicht van elk land. Defensief ingrijpen is dus
zeer wel verdedigbaar. Maar ook de reactie van de VS op de aanval op
Pearl Harbor, in 1941, is ook zeer goed te volgen. Bedenk wel dat er
toen reeds twee jaar oorlog woedde in Europa en dat japan bezig was Zuid
Oost Azië aan te vallen. Na Peral Harbor kónden de Amerikanen niet veel
anders dan zich aansluiten bij de oorlog. En de kant van
duitslan/Italië/Japan kiezen lag toen niet zo voor de hand.

Nu ligt de zaak geheel anders. Zowel historisch, als krijgskundig, als
juridisch, als politiek.

> En zo ja, welke zijn dat?

Zie boven.

> En zo nee, wat mag wel?

Misdaad bestrijden.

> Economische maatregelen? Ook daar ageer je nog wel eens tegen als ik het me
> goed herinner.

Oh ja? Hangt natuurlijk van de vraag af wèlke economische maatregelen
tegen wie, in welke context en met welke legitimering.

> En tegen de pers en zijn berichten.... terwijl er toch ook geluiden zijn
> dat de Pelestijnen al aardig wat uit het nieuws hebben weten te houden door
> dreigementen en het inpikken van filmmateriaal. Wie de waarheid spreekt is
> in dit soort gevallen altijd lastig, daarom is wat wantrouwen tegen beide
> kanten wel goed.

Uiteraard.

> Hier op de lijst gebeurd naar mijn gevoel het omgekeerde. Iedereen die maar
> neigt naar enig sympathie voor Amerika

Ook ik heb sympathie én empathie voor en met de Amerikanen.

> (en de meesten zijn niet eens
> blindelinge volgelingen van Amerika) staat aan de verkeerde kant.

Er is geen goede en geen verkeerde kant. Mijn oproep is gericht op
democratische waakzaamheid. We zíjn niet in oorlog. Zelfs Amerika is
niet in oorlog. Er is een vreselijke misdaad geplaagd, en we moeten in
solidariteit die misdaad bestrijden. Met inachtneming van de
rechtsstatelijke principes en procedures. We moeten NIET een Nato
artikel gaan verabsoluteren dat stamt uit een tijd van conventionele
oorlogsvoering én een Oost-West tegenstelling (Vrije wereld vs.
communisme) in deze tijd van globaliserende guerilla, Jihad,
netwerk-terrorisme en ideologisch-religieuze divergentie. We moeten in
deze volstrekt nieuwe context ook volstrekt nieuw gaan denken. De rest
is Pavlov.

> Maar misschien voel ik dat verkeerd. Ik ben benieuwd hoe Nederlanders
> zouden reageren als er hier zoiets gebeurde, Zoals Henk E ook schreef het
> is velen malen de Bijlmerramp (uit mijn hoofd bijna 100 keer het aantal
> slachtoffers) en nog opzettelijk. Tot nu toe is Amerika kalm gebeleven en
> laten we hopen op het kalm blijven.

Kalm of niet kalm maakt me niets uit. Als de 21ste eeuw maar geen
tijdperk wordt van democratische verschrompeling, massa-geweld, Jihad,
wraak en tegenwraak, en het hele rampenscenario dat je je daarbij kan
voorstellen. Als er één moment is waarop we onze verworven principes
recht overeind moeten houden, dan is het nu. Hier hebben de
democratische partijen een belangrijke rol te vervullen.

Wanneer een wereldwijde gewapende Islam-Jihad wordt geprovoceerd, dan
hebben we de komende tientallen jaren geen moment van rust meer en
zullen onze kinderen opgroeien in een wereld vol haat en
onverdraagzaamheid.