Democratie in gevaar (1)

Thu Sep 20 17:41:38 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein schreef:

>En we weten hoe de nuance stukje bij beetje wordt uitgehold in tijden van
>oorlog en oorlogsdreiging. Historische voorbeelden te over, óók in
>Nederland.

Dat zal best Hein, maar wel van beide kanten. Ik hoor ook in jouw verhaal
nog wel eens wat onderliggende tegenstrijdigheden.... aan de ene kant de
kwaadheid over het ingrijpen van amerika overal en aan de andere kant de
wil dat amerika op een andere manier ingrijpt. Vind je principieel dat een
land nooit mag ingrijpen of zijn er volgens jou redenen voor een land om
ergens in te grijpen? En zo ja, welke zijn dat? En zo nee, wat mag wel?
Economische maatregelen? Ook daar ageer je nog wel eens tegen als ik het me
goed herinner.
En tegen de pers en zijn berichten.... terwijl er toch ook geluiden zijn
dat de Pelestijnen al aardig wat uit het nieuws hebben weten te houden door
dreigementen en het inpikken van filmmateriaal. Wie de waarheid spreekt is
in dit soort gevallen altijd lastig, daarom is wat wantrouwen tegen beide
kanten wel goed.

>Buitenhof jongstleden was illustratief: de opinie-professor
>s.uggereerde onmiskenbaar dat nuancering de richting opgaat van verraad
aan
>de goede zaak. Bolkestein verklaarde de stem van nadenkende burgers als
>'"gemekker aan de zijlijn" (alsof je als burger je bek moet houden als je
>geen politieke verantwoordelijkheid draagt, in feite tekende Bolkestein
>hiermee voor het einde van representatieve democratie...).

Hier op de lijst gebeurd naar mijn gevoel het omgekeerde. Iedereen die maar
neigt naar enig sympathie voor Amerika (en de meesten zijn niet eens
blindelinge volgelingen van Amerika) staat aan de verkeerde kant.
Maar misschien voel ik dat verkeerd. Ik ben benieuwd hoe Nederlanders
zouden reageren als er hier zoiets gebeurde, Zoals Henk E ook schreef het
is velen malen de Bijlmerramp (uit mijn hoofd bijna 100 keer het aantal
slachtoffers) en nog opzettelijk. Tot nu toe is Amerika kalm gebeleven en
laten we hopen op het kalm blijven.
En de woorden dat iedereen die niet voor is tegen is dat hoort misschien
wel een beetje bij de retoriek. Ik ga er vooralsnog van uit dat Amerika ons
niet zal bombaderen als wij geen legers zouden leveren aan hun oorlog.
Economische maatregelen zouden nog wel eens genomen kunnen worden. Maar dat
is in principe natuurlijk hun goed recht. Zoals ieder land of iedere
consument zijn keuzes maakt.

Groet joris