Vrije Westen in gevaar. De vijand is onder ons.

Fedde Reeskamp reeskamp at EURONET.NL
Fri Sep 14 14:28:54 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onderdeel van "individuele verantwoordelijkheid vanuit een
sociaal verband" lijkt me dat we met zeker onderscheidend
vermogen spreken en discussieren over mensen met een
afwijkende mening. Wat Jan Hoekema afgelopen woensdag in
Haarlem op de AAV ons in een serieus en genuanceerd
betoogje voorhield: "zorgvuldig gebruik van de taal is in
deze kwesties heel belangrijk". Ik ben het volledig met hem
eens. Misschien kan hij hetgeen hij woensdag vertelde ook
hier in het kort nog eens doen. Ik zie niet in dat
zorgvuldig taalgebruik een bedreiging kan vormen voor het
individuele denken, sterker nog ik denk dat dat een
voorwaarde is voor een respectvolle bejegening van
individuen. En in die zin is het dan toch niet erg een
schoolmeester te zijn (ja ik ben af en toe TU-docent) als
ik en anderen daarop wijzen? Overigens stelt het me gerust
dat Henk Vreekamp dus toch wel degelijk een aanhanger is
van die " individuele verantwoordelijkheid vanuit een
sociaal verband". Hij maakt dan gelukkig even duidelijk
waar hij staat.

Even huishoudelijk: ben ik er nu in geslaagd de vervelende
vraag "om een ontvangstbevestiging" uit te schakelen?

Fedde Reeskamp, Haarlem

Beste Fedde,

Je bent een schoolmeester, Fedde, en kennelijk geen
liberaal - van welke soort ook. Ik ga toch eerder uit van
individuele verantwoordelijkheid vanuit een sociaal
verband. Kennelijk wordt het item van 'individualisering',
modewoord onder pomo's enz., ineens niet meer beleden door
aanhangers van D66. Dat blijkt dan op ernstige momenten.
Henk Vreekamp, Utrecht