Wees Kritisch, Blijf Denken

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Fri Sep 14 14:26:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het in grote lijnen eens met het betoog van Hein om vooral kritisch te
zijn op het verdere handelen van de VS eventueel in samenwerking met NATO. Ik
heb grote angst dat de huidige situatie wordt gebruikt om oneigenlijk een
signaal af te geven. Nu al wordt gesproken over mogelijke acties tegen Irak,
niet omdat dit land betrokken zou zijn maar om een signaal af te geven.
Afganen ontvluchten massaal de hoofdstad uit angst dat acties tegen Bin Laden
en het Taliban bewint ook hen zullen treffen terwijl betrokkenheid van deze
nog steeds niet vast staat.

Ook de geluiden vanuit de Israelische bevolking schokken me, waar velen
reageerden op de vreugde van sommige Palestijnen in de vluchtelingekampen
noemt niemand de enge reacties van Israelische kant. Wat mij daarin
beangstigde was de houding dat Sharon nu de Palestijnen moest uitroeien omdat
er nu Internationaal weinig kritiek zou komen.

Hein heeft in eerdere bijdragen reeds genoemd dat de diverse tribunalen
eenzijdig zijn in hun onderzoeken. Je zou hiervoor dus met een alternatief
moeten komen, wanneer de NATO landen vinden dat er rechtmatig is opgetreden in
bijvoorbeeld Kosovo dan zouden die landen geen angst moeten hebben voor een
onafhankelijke onderzoeksrechter. Het is vreemd en niet goed te praten dat een
partij in het conflict zich telkenmale niet hoeft te verantwoorden voor haar
daden.

Wat mij betreft lijkt me een dergelijke brief een goede start.

Marc-Jan Ahne