Aanslagen in de VS

H. van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Sep 13 15:14:01 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:24 13-09-2001 Thursday, Henk Elegeert wrote:

>Elke afweging en/of vergelijking tussen genoemde acties zijn m.i. dan ook
>volstrekt onjuist en misplaatst.Ik twijfel er zelfs over of deze acties
>als terroristisch kunnen worden omschreven.
>
>Kritiek op het geweld van al dan niet democratische overheden staat
>volledig los van hetgeen in N.Y en W.DC heeft plaatsgevonden. Ik vind de
>bedenkingen veeel te kil.

Dan sluit je je ogen voor de werkelijkheid. Voorop staat dat elke dode in
welk conflict dan ook een dode te veel is. Voorop staat ook dat niets een
aanslag als op het WTC in New York kan rechtvaardigen. Moord is moord, en
moord is een misdaad.

Niemand heeft het hier dan ook over rechtvaardiging gehad. Waar we wel naar
moeten kijken is de *oorzaak* van de hel van New York. En dan komen we wat
betreft de VS op een geschiedenis die  zoiets als wat eergisteren gebeurd
is wel heel waarschijnlijk maakt. Een geschiedenis namelijk van ernstige
oorlogsmisdaden, zo ernstig, dat er een alles verzengende Amerika-haat is
ontstaan bij o.a. bepaalde groeperingen in het Midden Oosten (zie
http://www.deoxy.org/wc/wc-index.htm.)

Toen Bush jr. het ambt aanvaardde, was het voor velen, inclusief mijzelf,
duidelijk dat hij de erfenis van zijn vader zou overnemen. En dat zulks
griezelige risico's met zich mee bracht. Bush Sr. heeft namelijk, mét
Cheney, Collin Powel en Gen. Scwartzkopf (et. al.) een ongelooflijke haat
gezaaid bij velen in het Midden Oosten. Dit los nog van de steun aan
Israël. Met name in Irak en bij oppositiegroepen in Saudi Arabië is dit het
geval. Maar ook in Iran, bij groepen Jordaniërs en bij Pakistani's. Het
verhaal van de Highway of Death (zie link) is maar één van de elementen.

De kern van deze haat is de militaire suprematie die de VS heeft
nagestreefd over het olieproduerende Midden Oosten ná de val de Sjah van
Perzië (1979 -1980). De Sjah deed het vuile politiewerk namelijk voor de
VS, maar na de Islamistische Revolutie van Khomeiny was dit voorbij, en
moesten de VS dus nieuwe wegen zoeken de olieproductie en-levering veilig
te stellen. (Indirecte oorzaak is derhalve de gigantische behoefte aan
brandstoffen in het energie-vretende Noord Amerika). In het buitenlandse
beleid is de VS vervolgens behoorlijk gaan zwalken. Zo werd Irak in zijn
oorlog tegen Iran (1980 - 1988) bewapend, gesteund, gefinancierd. Zo werd
ook Bin Laden door de CIA gesteund in zijn oorlog tegen de Russen in
Afganistan (ja u leest het goed). Saudi Arabië werd met veel dollars ertoe
gebracht Amerikaanse legerbases toe te staan op zijn grondgebied, iets dat
door vele extreem-gelovige Moslems als uiterst vernederd is ervaren (o.a.
Bin Laden). En dan de Golf Oorlog. Volgens het War Crime Tribunal is Irak
doelbewust tot een oorlog gemanipuleerd. De VS had een excuus nodig om Irak
als militaire macht in de regio uit te schakelen (zie:
http://www.deoxy.org/wc/warcrim2.htm#charge ). De 'Highway of Death" was
als apotheose van deze oorlog een massavernieting van terugtrekkende
Irakese leger, waarbij tienduizenden terugtrekkende Irakese militairen, én
burgers die meetrokken, ná de overgave door Saddam Hoessein, op gruwelijke
wijze vanuit de lucht zijn vermoord. Dit tegen het internationale recht én
het oorlogsrecht (o.a. de Geneefse Conventie) in.

Ik meld dit om een beeld te geven van de woede en de haat die sindsdien
zijn gaan groeien. De naam Bush wekt bij vele van de groeperingen verblinde
en niets ontziende haat op. Toen bleek dat Bush Jr. op provocerende wijze
het oude establishment van zijn vader herstelde, toen is mijn inziens de
actie van dinsdag 11 september ontstaan.

Nogmaals: niets rechtvaardigt deze actie. Het is een misdaad tegen de
menselijkheid, een ongelooflijk schofterige en weerzinwekkende daad. Zoals
de Highway of Death óók een een misdaad tegen de menselijkheid en een
ongelooflijk schofterige en weerzinwekkende daad was.

Deze spiraal móét beeindigd worden. Wraak ("vergelding") is dus zinsloos,
want op wraak volgt weer wraak. Nederland moet oppassen niet meegesleurd te
worden in de spiraal van irrationeel geweld. Alleen gerechtigheid en
geëigende straffen hebben zin. Voor álle partij, zonder onderscheid.
Waarschijnlijk zijn er weinigen die voor deze boodschap openstaan.