Aanslagen in de VS

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Sep 13 14:24:47 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

D66 Groningen wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Wouter Jan schreef op de bvmail lijst het volgende:
>
> Beste democraten,
>
> Dat na de afschuwelijke aanslagen in de VS tal van hoogwaardigheidsbekleders
> hun waardering uitspreken voor de democratie, is op zich bezien prettig. Dat
> er naast de democratie ook een rechtsstaat is, wordt daarbij niet zo
> benadrukt. Als ik echter wel daar vanuit ga, dan kom ik op een aantal kille
> bedenkingen.
>
> Hoe geschokt mogen wij zijn door voornoemde aanslagen? De "War on Drugs" en
> [...]

Ik begrijp hier weinig van.
Voor zover ik weet heeft niemand de verantwoordelijkheid opgeëist en die
ook werkelijk kunnen claimen, en daarbij aangegeven welk (mogelijk
twijfelachtig) doel men voor ogen heeft gehad.

Er is dus geen sprake van een of ander "legitiem" doel waarvoor deze
acties zijn gepleegd.
Elke afweging en/of vergelijking tussen genoemde acties zijn m.i. dan
ook volstrekt onjuist en misplaatst.
Ik twijfel er zelfs over of deze acties als terroristisch kunnen worden
omschreven.

Kritiek op het geweld van al dan niet democratische overheden staat
volledig los van hetgeen in N.Y en W.DC heeft plaatsgevonden.
Ik vind de bedenkingen veeel te kil.

Henk Elegeert