UPC/KPN in vrije val: tijd voor noodplan ?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Sep 3 15:15:45 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris van den Wittenboer schreef o.m.:

> Jij hebt het steeds over organisaties die in een open
> markt opereren en waar aan meer voorwaarden voor
> marktwerking voldaan wordt dan de voorbeelden die gegeven
> zijn.

Dat klopt.

UPC is in delen van Nederland monopolist voor wat betreft het
aanbieden van televisiesignalen, en dat is natuurlijk een slechte
zaak - dat staat buiten kijf, lijkt me.

Maar de reactie van sommigen om de hele boel dan maar te
nationaliseren is een gevaarlijke. Een overheidsmonopolie mag dan in
bepaalde opzichten beter zijn dan een privaat monopolie, zoveel
scheelt het niet. En de weg naar echte keuze en
efficientieverbetering is dan weer voor een hele tijd afgesloten.

Wat moet gebeuren is dat er concurrentie komt waar een monopolie is.
Bedenk daar iets creatiefs voor! Wat voor kabelbedrijven voor de hand
ligt is dat klanten mogen kiezen uit verschillende zenderaanbieders
via het netwerk van de dominante marktpartij, net zoals dat met het
netwerk van KPN gebeurt. Daarnaast moet het bedrijven die ook kabels
willen leggen (bijvoorbeeld Bredband of Versatel) zo gemakkelijk
mogelijk gemaakt worden.

Bert Bakker heeft daar ook voor gepleit, als ik me dat goed herinner.

Dus, laat ik inderdaad de volgende nuance aanbrengen: als het
monopolie van UPC wordt gebroken, is er bij een eventueel
faillissement van dat bedrijf voor de consument niks aan de hand.
Daar moeten we naar streven, en niet naar een Staatkabelbedrijf.

Mark