NS-Amsterdam het spoor bijster

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Tue Oct 30 22:34:16 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]Namens
Cees Binkhorst
Verzonden: dinsdag 30 oktober 2001 21:43
Aan: Discussielijst over D66
Onderwerp: Re: NS-Amsterdam het spoor bijster

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra schreef op 22 Oct 2001,:
> Raimond,
> We zitten op een lijn. Nu moet ik eens kijken, of er ook een
> amendement van te maken valt. Daarenboven zit ik nog met de vraag, of
> er bewust niet is geïnvesteerd in de stroomcapaciteit (rijdt de NS met
> een verouderde stroomvoorziening?) en hoe dat nu met die seinen en
> wissels zit. Want die zorgen toch ook voor een hoop vertraging en
> oponthoud. Wie weet hier meer van?

Naar ik een aantal jaren geleden heb begrepen moet voor een hogere voltage
de afstand tussen trein en stroomleiding fors vergroot worden.

Dit zou voor de Nederlandse situatie betekenen dat de kosten niet alleen
gaan zitten in het vernieuwen van bovenleiding en alles wat daar aan vast
zit,
maar ook in hogere viaducten.

En dus financieel een onhaalbare kaart.

Groet,

Cees

=======

Je slaat de plank behoorlijk mis Cees,

Er bestaat nog zoiets als PVR ofwel "profiel vrije ruimte" dit is de vrij te
houden ruimte rondom de rails, dus ook onder de bovenleiding, zodat alle
treinen kunnen passeren zonder daarbij obstakels in de weg te vinden. Dit
PVR is in alle Europese landen behalve Spanje en Portugal(vanwege
breedspoor) en Engeland (omdat het nu eenmaal Engeland is) hetzelfde, dwz.
de afmetingen zijn gelijk, of je nu op 1500 Volt of 25.000 volt rijdt...

Ernst Debets
(Die zich nog dagelijks aan de NS ergert)