Extra huurverhoging oude huizen?

Eibert van de Streek streeke at IAE.NL
Fri Oct 26 21:55:46 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marcel,

Dat je vanwege de renteaftrek een groter huis of uberhaupt een huis kunt
kopen is
volgens mij in de huidige situatie van belachelijke hoge prijzen niet
waar. De huidige
huizenprijzen zijn helemaal gebaseerd op wat men
KAN betalen dus het renteaftrek voordeel zit hierin verwerkt, je schiet
er dus
niets mee op. Waarschijnlijk zouden jij en ik in hetzelfde huis wonen
indien er geen
renteaftrek zou zijn. Er zouden wat kleine verschillen zijn omdat eigen
kapitaal dan
wat meer voordeel heeft dan nu.

Bij top inkomens ligt dat anders, omdat zij geld overhouden voor
kapitaalvorming.
Aangezien kapitaalvorming via het eigen huis zwaar wordt gesubsidieerd
is dat een
heel andere zaak.

Zoals je hebt aangegeven heeft de renteaftrek wel heel specifieke
kapitaalstromen
tot gevolg. Het afschaffen van renteaftrek kan volgens mij niet
belasting technisch
neutraal gebeuren, ook veroorzaakt het nogal wat economisch ontwrichting
omdat
de kapitaalstromen verlegd moeten worden en tenslotte heb je nog pure
kapitaal
vernietiging omdat de  huizenprijzen fors dalen.

Ik ben geen econoom dus misschien zit ik er helemaal naast.

Eibert van de Streek, Mierlo