Kandidaat lijsttrekkers

Mon Oct 22 09:20:20 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Dubbele-naamgenoot Marc-Jan Ahne <mjahne at HOME.NL> merkt op:
>Marc-Alexander spreekt over Dittrich die partijleider zou kunnen worden
>zonder dat de leden zich daarover uitspreken. Dat is natuurlijk niet het
>geval, wanneer iemand de fractievoorzitter opvolgt en het is iemand uit de
>top van de lijst dan is die door de leden op die plek gezet.

 Ja, maar dat is niet hetzelfde. Overigens kan je opmerken dat -als dit zo
 is-, wat er dan tegen is om automatisch uit alle herkiesbaar gestelde
 kamerleden een lijsttrekker te kiezen.

>(...) binnen fractie en kabinet zal men waarschijnlijk (...) de rijen
>gesloten hebben willen houden. Stel dat Roger of Boris zich hadden
>gekandideerd dan was dit door de media negatief uitgelegd, het
>verhaal van een democratische partij met democratische structuren
>interesseert namelijk geen journalist, wel het opzij zetten van de
>gedoodvergde lijsttrekker.

 Ik snap hier dus geen bal van. Stellen wij iemand al-dan-niet kandidaat
 op basis van wat JOURNALISTEN zouden kunnen vinden ? Dat is toch baarlijke
 nonsens ? Als ik een meelezende journalist was, dan zou ik, na een derge-
 lijke opmerking, eerst vreselijk moeten lachen - om vervolgens diepe min-
 achting te hebben voor een partij als D66 !   :-(

 Maar er speelt wel iets anders. Bij de vorige verkiezingen was het 'paars,
 paars, paars' (o, wat ben ik daar alhier tegen tekeer gegaan) met alle
 gevolgen van dien. En nu zie je opnieuw dat het roer niet omgaat. 'Paars,
 paars, paars' is vervangen door 'sociaal-liberaal, sociaal-liberaal,
 sociaal-liberaal'. Dat nagenoeg niemand daarin geinteresseerd is (ook geen
 journalist, men doet er hooguit wat lacherig over, en vraagt zich af wat
 dat 'sociaal-liberaal' dan wel mag inhouden), doet er kennelijk niet toe.

 Kennelijk is er geen mechanisme om de zaak bij te sturen als dat nodig is.
 We moeten ijzerenheinig rechtdoor omdat gevreesd wordt dat journalisten
 elke verandering van koers zullen uitleggen als kritiek op de kapitein.
 En dus gebeurt er maar niets, hopende dat GroenLinks alsnog wat in de
 problemen komt. Op dit moment is het resultaat van dergelijke orthodoxie
 6 zetels. Want een echte kapitein verlegt de koers elke keer als dat nodig
 is.

 Michiel Scheffer (wiens e-mail adres niet langer werkt):
>Ik denk niet dat er tacit rules zijn die mensen er van weerhouden om zich te
>kandideren. Ik denk dat er een grote tevredenheid in de partij is met het
>functioneren van Thom de Graaf en dat een echte tweestrijd niet gewenst is.

 Dat is dus wat ik bedoel met 'ijzerenheinig rechtdoor'.

 Een eigen geluid laten horen, iets anders doen, heeft niets -maar dan ook
 NIETS- te maken met tweestrijd ! Wat let de Graaf om een eigen D66 geluid
 te laten klinken ?

>Van een lijsttrekker verwacht ik dat hij/zij niet alleen kan inspireren
>maar ook kan organiseren.

 Je kan veel over de Graaf zeggen maar dat hij INSPIREERT ? Om te inspireren
 moet men een ander geluid laten horen (anders zou iedereen in de politiek
 immers inspireren). Het probleem met het huidige D66 is nu juist dat dat
 andere geluid ontbreekt. Leg mensen maar eens uit wat het verschil is tussen
 D66, de PvdA, VVD, en het CDA. Het eigen geluid ontbreekt juist, ook in
 deze partijen, en het gaat nagenoeg nergens meer over. Zelfs over het terug-
 draaien van de burgerrechten in het kader van 'de strijd tegen het Interna-
 tionaal Terrorisme' is men het roerend eens. Op zo'n punt hoort juist D66
 een ander geluid te laten klinken.

 Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl> tegen Michiel Scheffer:
>Maar hoe verklaar je de organisatie van een partij -een regeringspartij..
>- die in vijf jaar tijd terugloopt van 24 naar 7 (6) kamerzetels? (...)
>maar als de partij zo helder was, via woordvoerders, in de boodschappen
>en de organisatie, dan was deze dramatische devaluatie nooit gebeurd.

 Lijkt me ook. Daarbij dient te worden opgetekend dat de critici niet in
 retrospect hun gelijk incasseren (da's gemakkelijk, ook al blijven de
 orthodoxen het er -zelfs in retrospect- mee oneens), maar dat er voortdu-
 rend kritiek klinkt met als meest gehoorde klacht: 'D66 hoor je niet' (dat
 geldt voor het CD trouwens ook).

 Zelfs als men TEVREDEN is met hoe het nu gaat (moet kunnen), dan nog moet
 men een EIGEN geluid laten horen, al was het maar uit opportunisme met
 het oog op de naderende verkiezingen. En dat gebeurt dus niet.

 Dus als men 'in deze tijden' (massahysterie wat mij betreft maar maak dat
 degenen, die het betreft, maar eens duidelijk) de 'legitimatie-plicht'
 wil invoeren, dat laat je als D66 op dat gebied een eigen geluid horen
 (maar van Boxtel stemde er zelfs mee in !). Dan profileer je de partij
 als een club die blijft opkomen voor de burgerrechten. Nu scoort de SP
 op zo'n punt (mogelijk wordt de SP groter dan D66), da's toch volstrekt
 niet nodig ?

 Ander voorbeeld: door van Boxtel is D66 een pro-muticulturele-partij en
 door Dittrich een pro-homo-partij. Maar op de Amsterdamse kabel fulmineren
 Islamitische gekken (bijv. http://www.taibah.nl) tegen homo's: ze worden
 op 1 lijn gesteld met moordenaars (heeft iets van doen met 'halam' en
 'hara' als ik het goed begrepen heb); deze club beschouwd 'kafirs' (zeg
 nou zelf, beheers ik het discrimerende taaltje aardig of niet) niet als
 mensen. Daar neem je als D66 dus kennis van (bijv. elke zondagmiddag van
 15:00-16:00 op Amsterdam-2), en dan neem je het gespuis flink te grazen.
 Maar van Boxtel wil keer op keer in plaats daarvan 'een discussie opstar-
 ten' en gaat op moskee-bezoek. Weg eigen geluid.

 Het is duidelijk dat D66 na 15 mei in de oppositie terecht komt. Mooi,
 dan hebben we nu wat meer vrijheid om vraagtekens te zetten bij het
 huidige kabinetsbeleid. Daarmee laat je een EIGEN geluid horen. Maar D66
 blijft maar doorzeuren over wat men in de huidige periode tot stand
 heeft gebracht. Zoiets kan je best eens noemen, maar door het te herhalen
 geeft men het signaal af van dat verdere steun van de burgers voor de
 partij dus niet langer nodig is.