NS-Amsterdam het spoor bijster

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Sat Oct 20 03:19:17 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: "Tjerk Jouwstra" <tjouwstra at wxs.nl>
>Mark,
>
>Ik vind de tekst hierover in het verkiezingsprogramma wel heel vrijblijvend
>en eigenlijk nietszeggend.

Dat klinkt als een amendement....

>Er wordt geen keuze gemaakt. Terwijl Ernst
>terecht constateerde dat de splitsing tussen verkeersleiding en NSreizigers
>helemaal verkeerd uitpakt.
>Ik zou willen voorstellen: Nu maar meteen terugbrengen in één hand.

Persoonlijk vind ik de verzelfstandiging van de verkeersleiding en het
spoornet per definitie een verkeerde keuze. Inderdaad vanwege het gebrek aan
concurrentiemogelijkheden.

Bij het reizigers- en goederenvervoeraanbieders kan dat anders liggen, mits
er concurrentie mogelijk is. En dan bedoel ik daadwerkelijke concurrentie op
het spoor, zodat je als consument kan kiezen tussen verschillende
aanbieders. De huidige prestatiecontracten kunnen m.i. alleen maar tot
frustratie leiden. Naar de reiziger wordt niet geluisterd, het bedrijfsleven
pakt de korte-termijn-winsten en de overheid mag de problemen oplossen. Kort
door de bocht, maar ik zie onvoldoende redenen om een ander scenario te
verwachten.

Zolang echte concurrentie op het spoor (nog) niet mogelijk is, kan het hele
treinvervoer beter onder democratische controle van het parlement staan.
Overigens ben ik het met je eens, dat directe invloed van reizigers op het
functioneren van de NS te prefereren is boven 'vertegenwoordigers van
reizigers in een toezichtsorgaan'. Dat vereist echter wel een creatieve
uitwerking. Ik ben benieuwd of het amendement er komt.

Groeten,
Mark