kandidaat lijsttrekkers

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Sat Oct 20 02:50:53 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

De lijsttrekker van D66 is de meest positiebepalende en gezichtsbepalende
persoon binnen de partij. Voor mij betekent dat, dat serieuze
kandidaat-lijsttrekkers slechts die personen zijn die voldoende bekendheid
hebben opgebouwd in de partij. Zowel als persoon als wat betreft zijn of
haar ideeen. Dat is dan ook de belangrijkste reden waarom binnen D66 de
lijsttrekker wordt gekozen door het congres in een open proces.

Daarmee is niet gezegd dat de kandidaat lijsttrekkers uit de fractie-,
bewindspersonen- of oudgediendenkoker moeten komen. Mocht er een persoon
(liefst gesteund door een groep leden) zijn die het niet eens is met het
gevoerde beleid van de huidige partijtop, dan moet er binnen een
democratische partij als D66 de ruimte gecreerd worden om daar partijbreed
over te discussieren. Zoals Opschudding dat enige tijd geleden heeft gedaan.

Iets anders is het als er kandidaat-lijsttrekkers zijn die zonder enige
'voor-campagne' plotseling opduiken. Inderdaad is dat procedureel mogelijk,
maar dat wil niet zeggen dat het verstandig is. Het wil m.i. ook niet zeggen
dat het Landelijk Bestuur dan plotseling alle registers moet opentrekken om
de achterstand die deze kandidaten hebben op de huidige 'partijleider' in te
laten halen. Waarom niet vorig jaar al bekend gemaakt dat je je wilde
kandideren voor het lijsttrekkerschap? Dan had je nog alle tijd gehad om een
achterban te creeeren.

>En geloof me, ik moet er niet aan denken als een Amerikaanse bunny breed
>glimlachend folders te gaan uitdelen aan de ingang van het congres.

Sorry hoor, maar als je gezien de korte tijd die je nog hebt voor je
campagne niet eens dit soort acties wilt ondernemen (iets wat doodnormaal is
voor kandidaten voor de TK) dan kun je beter je kandidatuur vandaag al
intrekken. Heb je al afdelingen en regio's bezocht om je kandidatuur uit te
leggen? Of ben je dat ook niet van plan?

Groeten,
Mark